'The Trigger Zone' van Simon Sijbrand bevat geen droge kost, maar boeiende verhalen over consultants, voetbal en literatuur die een beeld geven van de samenhang tussen deze vakgebieden. Iets waar iedereen die zich bezighoudt met ontwerpen of uitvoeren van veranderprocessen zijn voordeel mee kan doen. Reflectie op de reflectie! Gedragsverandering blijft een fascinerend onderwerp. Waarom doen we wat doen en waarom is verandering daarvan zo lastig – en soms ook helemaal niet? Hierbij speelt ons brein een grote rol. Maar terwijl iedereen weet dat menselijk gedrag wordt gereguleerd vanuit het brein, lijken neurowetenschappen en veranderkunde wel twee gescheiden werelden te zijn. In zijn boek 'De Trigger Zone' geeft Simon Sijbrand een kijkje in de samenhang van de twee gebieden en creëert daarmee een neuropsychodynamisch model voor verandering. Het boek is opgebouwd uit drie hoofdstukken. Hoofdstuk 1 behandelt de meer traditionele onderwerpen van gedragsverandering vanuit een psychodynamische invalshoek. Hoofdstuk 2 gaat in op de neurale werkelijkheid en beschrijft de wereld van synapsen, amygdala en hypocampus. In hoofdstuk 3 -genoemd de Perfecte Storm -wordt ingegaan op de integratie van de twee gebieden en wat dit betekent voor veranderen in de praktijk. Het mooie van dit boek is dat ieder hoofdstuk is opgebouwd uit verhalen. Door middel van deze 'storytelling'-benadering komt een veelheid van onderwerpen aan de orde. De beslissingsprocessen bij KPMG Europa, de depressieve gedachten van Tolstoj, de voetbalbewegingen van Messi en nog veel meer. De auteur weet de lezer te boeien met zijn heldere schrijfstijl en rake observaties. Kort samengevat laat het boek zien hoe en waarom het brein en onbewuste processen een belangrijke rol spelen in veranderingsprocessen. Automatische diep ingesleten processen bepalen voor een groot deel ons gedrag. Het boek is zeer toegankelijk en hoewel de verhalende aanpak prima werkt, blijft het toch een complex onderwerp. Wie op zoek is naar de 'beste manier' om veranderprocessen vorm te geven komt hier niet veel verder mee. Wie een nog beter zicht wil hebben op de complexiteit van veranderprocessen en hoe mensen hierin acteren vindt in dit boek veel inspiratie. Misschien niet altijd de antwoorden, maar vooral nog meer vragen om over na te denken…
Over Robert Paul Schwippert
Robert Paul Schwippert is eigenaar van Delta Company, een adviesbureau gespecialiseerd in verandering. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring met organisatieverandering in het internationale bedrijfsleven (PepsiCo, Heineken, Philips, BP). Hij is gastdocent bij o.a. Nyenrode en lid van het AI Gilde, een organisatie die duurzame verandering faciliteert door de relatie tussen mensen centraal te stellen.