Veelal zijn inleidingen de resultante van een publicatie. In zijn voorwoord geeft Boender aan dat het boek er is gekomen als gevolg van de vraag na zijn optredens. Wie in beperkte tijd een heel boek moet behandelen beperkt zich in zijn betoog tot de echte highlights. Andersom werkt dat niet. Van een uur gesproken woord 286 pagina´s tekst vullen is andere koek. Ik had misschien de film niet moeten zien ... Alle aardige statements in het boek, en die zijn er volop, waren dus al bekend. Leuke oneliners ook, zoals ´intuïtie is verstand met haast´. Maar veel van de extra tekst die is gebruikt om het boek volume te geven, heeft niet meer dan beperkte toegevoegde waarde. Al met al voldeed 'Great to Cool' niet aan het verwachtingspatroon, wat uiteraard ook kan betekenen dat dit te hoog was gesteld. Maar zelfs als dat zo is dan laat het onverlet dat sommige stellingen dermate gesimplificeerd zijn gesteld dat ik mij als lezer niet altijd even serieus genomen voelde. Een gevoel dat ik bij de lezing overigens allerminst had. De hoofdstukken zijn kort en gescheiden door schutbladen met Engelstalige quotes. Daar zijn heel aardige bij, maar het aantal hoofdstukken – en daarmee schutbladen – is dermate groot dat het hier en daar wel wat gezocht overkomt. De titel van 'Great to Cool is uiteraard een knipoog naar Good to Great van Jim Collins, maar is veel minder inspirerend. Ik ben bang dat het mijn boekenkast niet meer uit zal komen. Dat wil niet zeggen dat ik afraad om het boek te lezen, maar wel met het advies om eerst het boek te lezen, en daarna de lezing te bezoeken. Niet andersom.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.