Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Vertellen is nog geen trainen

Als trainer doet u er waarschijnlijk van alles aan om uw trainingen aantrekkelijk te maken voor de deelnemers. Interessante informatie, verschillende werkvormen, goede hulpmiddelen en een afwisselend programma. Voeg daar aan toe de leerdoelen van de deelnemers en de energie van de trainer zelf en er is een uitstekende basis voor een succesvolle training. Harold Stolovitch en Erica Keeps, schrijvers van het boek 'Vertellen is nog geen trainen', gaan een stap verder. Volgens hen blijven veel trainers hangen in het overdragen van informatie en oefenen. Terwijl er zo veel meer te bereiken is. En nog op een leuke en inspirerende manier ook!

Daniëlle de Jonge | 8 maart 2010

Probeer het volgende eens: schrijf de vijf zintuigen van mensen op een papier en zet daar achter hoeveel informatie u per zintuig kunt vergaren, in percentages. Hoe heeft u het aangepakt? Bent u gaan gokken of heeft u er een logische redenatie op los gelaten? Hoe u het heeft gedaan, is niet van het grootste belang. Dát u er zelf iets mee heeft gedaan, is veel belangrijker. Als u slechts had gelezen dat bijvoorbeeld zicht voor 83% en smaak voor 1% van belang is, dan had u het waarschijnlijk minder goed onthouden. Door zelf actief met informatie aan de slag te gaan, kunt u alles veel beter onthouden. Dat is één van de belangrijkste onderdelen die in 'Vertellen is nog geen trainen' naar voren komen. Harold Stolovitch en Erica Keeps gaan verder dan het uitvoeren van een rollenspel of oefenen met een nieuw computerprogramma. Wat zelf bedacht is, blijft gegarandeerd beter hangen. Uw hersenen slaan het op een andere manier op. Het genoemde voorbeeld is één van de vele oefeningen en opdrachten die u in het boek tegenkomt. Leuk, want u wordt uitgedaagd om iets te doen en niet enkel te lezen. Zo leert u dat ook uw deelnemers op deze manier meer leren en meer plezier kunnen beleven aan de training. Naast een uiteenzetting van hoe mensen leren, gaan de auteurs uitgebreid in op uw kwaliteiten als trainer. Werkt u leerlinggericht of prestatiegericht? Op welke manier houdt u rekening met de bereidheid tot leren van uw deelnemers en met de ervaring die zij hebben? En hoe kunt u er voor zorgen dat zij het leerproces deels zelf ter hand nemen? Interessante zaken om bij stil te staan en door te vertalen naar uw trainingspraktijk. De schrijvers helpen u uiteraard een handje. Zo hebben ze een vijfstappenmodel om een training vorm te geven. Ze geven u ook tips om reeds bestaande trainingen er in te passen. Wel zo handig anders zou u alles opnieuw moeten doen. Hoofdstuk 8 is mijn favoriet, omdat er maar liefst 25 trainingsactiviteiten in staan. Mijn trainingen bestaan voor een heel groot gedeelte uit 'doen', het liefst op allerlei manieren en met een heel nauwe band met de praktijk. De 25 activiteiten in dit boek geven weer nieuwe inspiratie. Wat dacht u bijvoorbeeld van een enveloppenspel, waarmee deelnemers problemen gaan oplossen. Of de persconferentie, waarin een team onderzoeksverslaggevers een ander team ondervraagt tijdens een fictieve persconferentie. Leerzaam, actief en anders-dan-anders. Daar ben ik wel voor te porren en deelnemers minstens even veel zo, heb ik gemerkt. Wie aan het einde (of tussentijds) van een training een test wil afnemen, leest in dit boek hoe u dit het beste aanpakt. U houdt het redelijk actief en geeft de deelnemers een uitgelezen kans om de theorie te onthouden. Het boek besluit met twaalf stellingen waarop u kunt aangeven of u het er mee eens bent of niet. Uiteraard treft u de uitleg per stelling ook aan. De aanpak van 'Vertellen is nog geen trainen' is vernieuwend. Stolovitch en Erica Keeps wisselen de theorie af met oefeningen en zetten u behoorlijk aan het werk. Laat dit boek u inspireren om uw training er mee te verlevendigen. Veel succes!

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden