Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De C2B Revolutie

Door de ondertitel; 7 stappen & 19 praktijkvoorbeelden van Crowdsourcing, belooft 'De C2B revolutie' een heel praktisch boek te zijn. Heel klein staat ook nog vermeld dat de redactie gevoerd is door Rogier van Kralingen, bekend om zijn praktische boeken. Je zou vermoeden dat dat wel goedkomt, en dat komt het ook. Dit boek is een zeer praktisch boek wat alle ins en outs op het gebied van crowdsourcing beschrijft en toelicht.

Eric van Arendonk | 14 september 2012

We kennen allemaal de oude begrippen B2B (Business to Business) en B2C (Business to Consumer). De auteurs voegen er een nieuwe aan toe; C2B (Consumer 2 Business). Hier draait het om bij crowdsourcing. Niet de bedrijven gaan op jacht naar consumenten maar consumenten gaan zelf op zoek naar producten en diensten. Dit is een nieuwe dimensie op marketinggebied. Door crowdsourcing wordt de zaak volledig omgedraaid. Dit boek beschrijft hoe je dit als organisatie kunt faciliteren. Hoe je je klanten actief kunt inzetten in onderdelen van de operatie. Het is een andere benaderingswijze waarin je de klanten onderdeel laat zijn van je werkwijze. Crowdsourcing is zeker niet het halleluja en gaat het hele marketingdenken niet op zijn kop zetten. Je moet het zien als een onderdeel van het transparanter worden van de wereld, waardoor je als organisatie alleen nog maar werkelijk relevante producten en diensten op de markt kunt zetten. Het zou daarbij mooi zijn indien je in staat bent de consument onderdeel te laten maken van diverse marketingprocessen zoals productontwikkeling en marketingcommunicatie. Zogenaamd de interactie aangaan met de consument. Klinkt simpel, maar dat is het niet. De auteurs reiken echter alle tools aan om interactie te realiseren. Tevens wijzen ze op een te grote euforie en komen ook de valkuilen, die in dergelijke processen opgesloten zitten, aan bod. Uiteindelijk komt het erop neer dat wat voorheen omschreven werd als 'je moet kijken wat de waarde is van de consument voor het bedrijf', gaat veranderen in 'je moet kijken hoe het bedrijf van waarde kan zijn voor de consument'. Ze hebben dit in een handzaam model gegoten waarbij de nadruk ligt om eerst het begrip Crowdsourcing te gaan begrijpen voordat je het gaat toepassen. Crowdsourcing is niet alleen weggelegd voor marketing, ook andere afdelingen zoals; HRM, R&D, inkoop en supply chain management en customer service kunnen het toepassen. De auteurs sluiten het boek af met wat ze noemen; 'de vier grote inzichten'. Deze zogenaamde inzichten vormen de basis van de C2B-revolutie. Als eerste noemt men het feit dat de consument wil participeren. Hij wil onderdeel zijn en meebepalen welke producten en diensten hem worden aangeboden. Het tweede inzicht gaat meer over de crowd, namelijk dat deze gestuurd moet worden. Je kunt niet iets zomaar de wereld in slingeren en zien wat er van komt. Dan zou het wel eens een ongeleid projectiel kunnen worden. Het derde inzicht gaat over hoe je de vaart er inhoudt; weet wie en hoe je moet motiveren. Tenslotte gaat het vierde inzicht over de kracht van crowdsourcing onder de titel: Crowdsourcing kan wereldproblematiek oplossen. Indien je twijfelt of dit onderwerp op jouw organisatie van toepassing kan zijn, raad ik je aan even hoofdstuk 9 door te bladeren. Dit gaat over visie, hier wordt een aantal vragen gesteld, ik citeer er een: 'Waarom in de toekomst bedrijven minder nodig zijn?' Geïnteresseerd, nieuwsgierig? Lees eens een boek, dit boek.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Robert van Meer, Tim Meuleman
De C2B Revolutie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden