Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Van maken naar raken

Met ‘Van maken naar raken’ belooft Marjet Rutten meer opdrachten, meer omzet en een beter rendement … Wie wil dat nou niet? Het boek van Rutten gaat over het belang van strategische marketing en biedt talloze praktische inzichten, bruikbaar in déze tijd. Want, dat er heel veel veranderd is in de bouwbranche, daar waren we het al over eens, maar het marketing vak ging daar niet of nauwelijks in mee.

Hanneke Tinor-Centi | 6 januari 2016

Nu heeft deze branche nooit vooropgelopen op dit gebied, maar er stond dan ook niemand op die zei: ‘Zo moet het’. Rutten heeft dat gedaan. Ze laat in haar boek zien hoe je met je organisatie een continue stroom aan opdrachten binnenkrijgt en hoe je daar een goed rendement op behaalt. Volgens Rutten komt het allemaal neer op het centraal stellen van de klant. Zo simpel. Natuurlijk wil elke ondernemer succesvol zijn. Een goed product leveren of een goede dienst hebben is in deze tijd echter niet meer voldoende. De maatschappij is veranderd, de branche verandert. Als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector heb je te maken met totaal andere eisen en verwachtingen dan 5 of 10 jaar geleden. Naast bovengenoemde veranderingen in de branche zullen ook, in rap tempo, de rollen (lees: functies) veranderen, groeien, krimpen. Zo zullen de asbestsaneerder, bestekschrijver, calculator, inkoper, werkvoorbereiders en het bouwplaatspersoneel een mindere rol toebedeeld krijgen in de bouwbranche van de (nabije!) toekomst. Daarentegen zijn er ook banen waar een duidelijke groei waarneembaar is. Daarbij valt te denken aan de software- en systeemengineer, de assembleur en monteur op de bouwplaats, de product- en materiaalontwikkelaar, de bouwverkoper, de strategisch marketeer en, geloof het of niet, de gebouwpsycholoog! Een onderwerp waar veel lezers bij zullen denken ‘dat weten wij wel’ is het (goede!) contact met de eindgebruiker. Rutten toont, met name via een praktijkvoorbeeld van Cofely, echter helder aan dat het niet alleen belangrijk, maar absoluut essentieel is! Cofely gooide rigoureus haar interne processen om en werd op die manier bouwpartner i.p.v. uitvoerder van bestekken. Hoe? Dat leest u in ‘Van maken naar raken’. Ik heb zelf ongeveer 20 jaar lang in de bouwbranche rondgelopen (de langste tijd als communicatiemanager) en ik moet zeggen, het boek van Rutten voelde voor mij als een soort bevestiging; een thuiskomen. Op allerlei momenten tijdens het lezen van ‘Van maken naar raken’ was er welhaast een (stripverhaal)wolkje boven mijn hoofd waar te nemen waarop stond ‘ja dussss’….. hoe vaak heb ik dat niet gezegd, als een soort roepende in de woestijn, dat wel. Rutten vatte de koe bij de denkbeeldige horens en schreef ‘Van maken naar raken’. Tegelijkertijd dus herkenbaar, eye-opener en doorspekt met allerlei voorbeelden uit de praktijk die haar theorieën sterk illustreren. Rutten bevestigt dus veel van hetgeen wij ergens wel weten, maar enerzijds onderbouwt zij al haar stellingen zo degelijk dat zelfs de grootste criticasters er wel ‘aan moeten’ en anderzijds vult zij het aan met vernieuwingen die ook mij de ogen openen richting een wereld van nieuwe mogelijkheden. Kortom, ik raad alle bedrijven die werkzaam zijn in de bouw-, installatie- en vastgoedsector aan dit boek te lezen en vooral ook te láten lezen door medewerkers die, direct of indirect te maken hebben met marketing en of communicatie. Doen!!

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marjet Rutten, Sijpkens Inge
Van maken naar raken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden