ik dit boek ter hand nam dacht ik het in één avond lekker lezend op de bank door te nemen. Maar dat viel tegen. Ook geen wonder, want het betreft, zoals de ondertitel aangeeft, een praktijkgids voor het sturen op effectieve prestaties. PiMedia, een organisatie-adviesbureau, heeft dit boek op de markt gebracht. Dit bureau richt zich speciaal op het verbeteren van organisatieresultaten door het optimaal inzetten van het menselijk kapitaal. De auteurs zijn allen werkzaam bij PiMedia. Hun jarenlange ervaring met coaching, competentiemanagement en performance management staat garant voor een op de praktijk gebaseerd boek. Hoewel het klinkt als een open deur stellen de auteurs terecht dat medewerkers de belangrijkste investering van een organisatie. Daarnaast organisaties vooral succesvol als zij het bereiken van resultaten voorop stellen. Om het beste uit medewerkers te halen is het noodzakelijk dat ze weten welke prestaties van hen verwacht worden én of deze de moeite waard zijn om na te streven. De waarde van 'Coachen op prestatie en resultaat' zit vooral in de consistente samenhang tussen succeskenmerken van de organisatie, de resultaatgebieden én de individuele resultaatafspraken. De kern van het boek wordt gevormd door de hoofdstukken twee tot en met vijf. In het tweede hoofdstuk, dat uit slechts acht bladzijden bestaat, gaan de auteurs in op resultaatgebieden, prestatiematen en -normen. Vanwege de beperkte omvang is het logisch de begrippen slechts op hoofdlijnen worden gedefinieerd en uitgelegd. De auteurs benadrukken dat het selecteren van de juiste resultaatgebieden via een uiterst zorgvuldige procedure dient plaats te vinden. En dan wordt verwezen naar computerondersteunende applicaties van PiMedia. Meerdere malen wordt gewezen op instrumenten van PiMedia, die digitaal, tegen betaling, beschikbaar zijn. Hier ligt dan ook mijn probleem met dit boek. Het boek is in feite een opstap om bij werkelijke implementatie van prestatiemanagement het adviesbureau in te schakelen, waar ze je uiteraard graag bij willen helpen. De auteurs reiken verschillende formats aan, maar er is nauwelijks aandacht voor het traject van invoering en de bijkomende processen. Het volgende hoofdstuk bestaat uit de beschrijving van 21 resultaatgebieden met daarbij uitwerkingen van prestatiematen op individueel, team- en organisatieniveau. De gesprekscyclus als middel tot prestatiesturing en -beoordeling komt vervolgens aan de orde. Terecht merken de auteurs dat de kern van het coachen op prestaties en resultaat vooral is gelegen in het zorgvuldig en consistent invoeren, uitvoeren en volhouden van de gesprekscyclus van plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken. Het meest boeiende hoofdstuk vond ik het laatste, dat handelt over het belonen van resultaten. Aan de hand van een uitgebreide praktijkcase wordt het traject gevolgd op welke wijze prestatiebeloning wordt ingevoerd, in dit geval in een jong high tech bedrijf. De procesgang is helder en stapsgewijs beschreven. Concrete aandachtspunten voor verantwoord belonen worden gegeven. De beoordeling is gebaseerd op behaalde resultaten in het afgelopen jaar, vervulde kerncompetenties én de inzetbaarheid van de medewerker ten opzichte van het vorige jaar. Inspirerend. Voor wie de nodige literatuur gelezen heeft op het gebied van coachen en performance management biedt dit boek te weinig nieuws. Een literatuurlijst ontbreekt. Het boek is een wel een uitstekende opstap om nader kennis te maken met PiMedia, maar of dat de bedoeling zal zijn van de koper van dit boek is nog maar de vraag. De prijs van € 52,50 is wel erg hoog voor wat je voorgeschoteld krijgt. Maar de kost gaat voor de baat; het is maar wat u wilt.
Recensie
Coachen op prestatie en resultaat
Toen
Pim Hulsman MBA
|
6 maart 2005