Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Storytelling

Met deze handleiding en werkboek laat Ina Vandewijer een prachtig boek het levenslicht zien. Verhalen vertellen is een onderdeel van iedere cultuur. Verhalen hebben door de geschiedenis heen bijgedragen tot progressiviteit, begrip en verbinding van mensen. Door 'Storytelling' kunt u deze oude kunst ook weer toepassen in uw werk en in uw gezin, als prachtige compensatie voor te veel televisie kijken en op internet zitten.

José Otte | 23 september 2009

Ina Vandewijer, een bekroond auteur, vertelt verhalen voor jong en oud. Ze schrijft boeken, scenario's, gedichten en korte verhalen. Daarnaast geeft ze workshops over storytelling. Het is leuk om in 'Storytelling' te lezen hoe zij het dit opnieuw ontdekte. In Amerika en tal van Europese landen is storytelling een techniek om met een eenvoudig verhaal ingewikkelde gegevens eenvoudig te presenteren. Maar in Vlaanderen en Nederland is die toepassing van verhalen vertellen nog niet zo bekend. Het boek nodigt uit tot zowel het vertellen van verhalen als het schrijven ervan. Het inspireert dus om met storytelling aan de slag te gaan; zowel thuis, in uw familie, in uw werkomgeving of in de buurt. Iedereen kan het, op zijn of haar manier. Wederzijds begrip en gevoel van verbondenheid is vandaag meer dan ooit nodig in ons streven naar samenwerking en vooruitgang naar een gemeenschappelijk doel. En na de overwinningsspeech van Barack Obama twijfelt niemand meer aan de effectiviteit ervan. Verhalen en verhalen vertellen liggen aan de basis en vormen de kern van de menselijke ervaring. Het is precies datgene wat onze overtuigingen laat ontstaan. Verhalen vormen een rode draad in ons bestaan. Om duidelijk te maken waarom storytelling zo belangrijk is, leidt Ina Vandewijer ons door de geschiedenis van verhalen vertellen, kennisoverdracht en leren. Het stopt niet bij de geschiedenis van verhalen vertellen. Alles wat ook maar een beetje raakt aan storytelling bekijkt en onderzoekt ze. Zo komen de verschillende vormen van therapie langs. Met uitstapjes naar andere culturen waar storytelling lange tijd de basisvorm van kennisoverdracht is geweest. Ina Vandewijer neemt ons mee naar de moderne tijden van PowerPoint en organisatiecultuurverandering. Ze laat zien hoe bekende en minder bekende leiders storytelling onderdeel maken van hun bedrijfsvoering. Bovendien beschrijft ze op een duidelijke manier hoe u zelf het best een verhaal kunt vertellen. Na dit deel krijgen we in het werkboek de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan. Op basis van duidelijk omschreven voorbeelden kunt u zelf kiezen wat past bij hetgeen u wilt gaan doen. Vandewijer vertelt u duidelijk hoe u het proces van boekschrijven kunt opbouwen, zonder hierbij betweterig over te komen. Een heel plezierige manier van vertellen. Een prachtig boek om steeds weer terug te lezen. Voor diegene onder u die van plan zijn om zelf een boek te schrijven - dus uw eigen verhaal te vertellen – is 'Storytelling' een absolute must. Ik gebruik veel storytelling in mijn werk bij organisaties en heb in dit boek toch weer een aantal vormen ontdekt die ik nog niet kende. Door de duidelijke omschrijving is het direct toepasbaar. Als liefhebber van sprookjes en mythen kon ik mijn lol op, want door het hele boek heen geeft de auteur voorbeelden. Prachtige verhalen staan erin! Verder een duidelijke lijst met websites en andere bronnen om te zoeken naar de verhalen die u wilt gebruiken in uw volgende presentatie. En niet meer met PowerPoint, want ons brein leert veel beter en slaat informatie beter op als die in een verhaal is gevat.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Guido Rijnja, Ron van der Jagt
Storytelling

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden