Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jeukende handen? Stop ze in je zakken!

Een van de lastigste zaken van leidinggeven is af en toe bewust niet ingrijpen. Remko Iedema en Bram Wattel beschrijven de interventie 'niets doen' in 'Jeukende handen? Stop ze in je zakken!' Het boek zet me aan het denken, maar laat toch te wensen over.

Joris Arts | 10 november 2011

In 'Jeukende handen? Stop ze in je zakken!' beschrijven Remko Iedema en Bram Wattel de uitdaging van veel leidinggevenden in het managen mijns inziens treffend. 'Je wilt ingrijpen. Want je voelt je verantwoordelijk. Of betrokken. Je ziet de oplossing. Of je kunt de situatie gewoonweg niet uitstaan. Je kunt het beter. Of je wilt je laten gelden... Maar is dat ook in alle omstandigheden het meest effectief?' Daarover gaat 'Jeukende handen? Stop ze in je zakken!' en dan met name de interventie 'niets doen'. Let op, als een andere interventie dan niets doen succesvoller is, moet je dat niet nalaten, maar uit onderzoek blijkt dat managers dat nogal eens verkeerd inschatten. Erg herkenbaar, dus gelijk beginnen. Niets doen omvat volgens de auteurs twee soorten interventies: interventies op jezelf en interventies op het proces. Het boek is opgebouwd rond deze dimensies. Maar voordat de dimensies de revue passeren, schrijven de auteurs over het zelfbeeld van managers. Zij geven als hypothese dat managers graag willen sturen. Op zich prima, maar hun ervaring is dat managers dat ook graag willen blijven doen als andere opvattingen of interventies effectiever zijn. Zo staan veel managers hun eigen effectiviteit in de weg. De mogelijke argumenten en onderliggende aannames passeren een voor een de revue. Op een heldere manier, vergezeld van duidelijke voorbeelden bespreken de auteurs vervolgens het teamcoaching model van Marijke Lingsma. Het model waarbij intern en extern gericht is uitgezet tegen heden en toekomst. De vier rollen die ontstaan zijn relatiebeheerder, leider, manager en coach. Zo wordt duidelijk waar de comfortzones zitten en wat 'niets doen' per rol voor effect heeft. Vervolgens diepen de auteurs dit nog verder uit met behulp van het managementdrives-model. Erg inzichtelijk. Zorg dat je bewust bent van je eigen drives en die van je medewerker, zodat je weet wat je kunt verwachten. Ook het toepassen hiervan in teams komt uitgebreid aan bod. Interessante inhoud dus, maakt dat het boek een aanrader? Mijns inziens helaas niet. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik tot drie keer toe opnieuw ben begonnen. Hoe komt dat? In het boek staan leuke casus, maar het 'pakte' mij gewoon niet. En dat heeft meer met de schrijfstijl te maken dan met de inhoud. Het heeft me namelijk wel aan het denken gezet om me verder te verdiepen in managementdrives in mijn team en het in balans brengen van mijn managementrollen. Maar daar zijn andere boeken weer geschikter voor. Mijn advies is dan ook dit boek te laten staan en een boek van Marijke Lingsma én een boek over managementdrives te kopen.

Over Joris Arts
Joris Arts is ziekenhuisapotheker en hoofd ziekenhuisapotheek van het Antonius Ziekenhuis Sneek en Emmeloord. Zijn team van ruim 50 mensen streeft er dagelijks naar de patiënten in het Antoniusziekenhuis en de aangesloten verpleeghuizen van optimale farmaceutische zorg te voorzien.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden