In 'Dutch Magic - Hoe Nederlandse ondernemers markten veroveren', komen vijfentwintig nuchtere Nederlanders aan het woord die wereldwijd succes boekten. Veel bekende merken: Heineken, HEMA, KLM, Philips en TomTom passeren de revue. Maar ook komen Mart Visser, André Rieu en Marlies Dekkers aan het woord. 'Dutch Magic' gunt u een blik achter de schermen van deze succesvolle ondernemingen. Er is veel aandacht besteed aan dit ronduit prachtig vormgegeven boek. Na het zilveren boek opengeslagen te hebben en de oranje eerste pagina's omgeslagen te hebben volgt er eerst een inleiding door de auteurs. Zij zijn van mening dat u over vier competenties moet beschikken indien u met uw merk de wereld wilt veroveren. U dient dicht bij de klant te staan, creatief, calculerend en overtuigend te zijn. Ondanks de titel 'Dutch Magic' kozen de auteurs voor een Engelse marketingbenadering. Of hadden zij deze al bedacht voordat de vijfentwintig Nederlandse ondernemers geïnterviewd werden? De vier competenties worden namelijk de vier C's. Connect, Create, Calculate en Convince. Aan de hand van deze vier competenties is: 'Dutch Magic' opgebouwd. Zo komt onder andere de marketingdirecteur van de HEMA: René Repko bij de eerste C, Connect aan het woord. Net als ieder ander hoofdstuk overigens wordt eerst het ontstaan van de onderneming kort toegelicht om vervolgens uit te leggen hoe desbetreffende onderneming groot is geworden en vooral is gebleven. Het is ronduit prachtig om de variaties te lezen. Want na de rookworsten en tompoezen van de HEMA stapt u over in de successtory van lingerieontwerpster Marlies Dekkers. Iedere ondernemer sluit af met zijn of haar persoonlijke inspiratiebronnen en mooiste merk. Maar ook wie zij de beste marketeer vinden. In 'Create' vertelt onder andere Rituals-oprichter en algemeen directeur Raymond Cloosterman hoe hij zich bij het creëren van zijn merk liet inspireren door bedrijven die zonder reclamebudget succesvol werden. Zoals Starbucks en Ben & Jerry's. Zorg er voor dat je de harten van mensen raakt. Daar ligt de basis voor succes. Door de creatiepiramide om te keren raken mensen enthousiast: eerst het verhaal en dan pas de producten. 'Als het hele plaatje, tot de verkooppunten toe, klopt met je verhaal, wordt je door de media opgepikt. Mensen raken enthousiast. Vertellen het aan elkaar door. Dat model kost veel meer tijd dan even vijf miljoen euro op televisie verspijkeren. Maar je krijgt een sterkere binding met je klant.' Cloosterman bedacht dat het ook zo kan. Gerlach Cerfontaine verteld in het hoofdstuk Calculate hoe bij zijn aantreden Schiphol een infrastructuurbedrijf was en hoe door middel van het 'Airport City-concept' Schiphol tot een hotspot is gemaakt. Een concept waarbij het niet langer alleen draaide om luchtvaartmaatschappijen, maar om de mensen, de goederen, de kennis, het kapitaal en de cultuur die hun vliegtuigen naar Schiphol brengen. Cerfontaine wist in tien jaar tijd het stoffige Schiphol om te buigen tot een paradijs voor reizigers, shoppers en internationale bedrijven. Het werd het beste vliegveld van Europa (1988 – 2007) met een omzet van 1,1 miljard euro in 2007. Contrasterend hiermee is hoe de oprichter van Mexx: Rattan Chadha zijn succesvolle kledingmerk startte. Zijn zus stuurde hem jurken, broeken en blouses op vanuit India. Deze kleren stopte hij in zijn auto waarmee hij er vervolgens mee langs boetiekjes reed. In het laatste hoofdstuk 'Convince' wordt naast de successtory van de 'Bugaboo' kinderwagen ook door de raad van bestuur van ING Direct uitgelegd hoe je een concept neerzet voor een nieuwe bank. En komt de Vicepresident van Air France – KLM aan het woord hoe hij zich positioneerde om de strijd tegen de prijsvechters aan te kunnen. Uit alle vijfentwintig geïnterviewde ondernemers blijkt dat zij de nieuwsgierigheid van een klein kind hebben (Connect), en out of the box kunnen denken (Create). Naast kritisch te zijn, vragen zij zich continu af wat hun product voor een toegevoegde waarde heeft (Calculate). Tevens blijken ze allen te beschikken over een flinke dosis overtuigingskracht (Convince). Zou een van de C's ontbreken, dan zouden volgens de auteurs hun merken niet zo succesvol zijn geworden. 'Dutch Magic' is een prachtig vormgegeven boek vol inspirerende verhalen hoe vijfentwintig Nederlandse ondernemers hun product of merk naar een wereldmerk transformeerden. U leest hoe zij dit succes bereikten en hoe ze het ervaren. Mede door de diversiteit zijn alle interviews inspirerend om te lezen. De vijfentwintig ondernemers vertellen op ieder voor zich bijzondere wijze hoe zij de wereld veroverden.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.