De vergrijzing is in volle gang, er is een demografische aardverschuiving op komst in Nederland, maar een aanzienlijke groep reclamemakers en marketeers vertoeft op dat gebied nog in een winterslaap, aldus Keehnen. 'Consumers die the minute they turn 50' lijkt het motto. Vijftigplussers bestaan niet of worden niet gezien als een interessante groep consumenten waar men geld aan kan verdienen. Ook ik heb meermalen meegemaakt dat er wat lacherig werd gedaan over deze doelgroep, waarbij de spontane associaties niet veel verder gingen dan geraniums, bloemetjesjurken en vooral een sfeer van saai grijs. Dat dat een volstrekt achterhaald beeld is, maakt Keehnen duidelijk in 'Vijftigplusmarketing'. Het fundament onder de demografische verschuiving is drieledig volgens Keehnen. Er is sprake van vergrijzing, want mensen worden ouder dan vroeger. Tegelijkertijd vindt er in Nederland ontgroening plaats doordat er minder kinderen geboren worden. En er is een omvangrijke babyboomgeneratie die binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd gaat bereiken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de leeftijdspiramide, die jarenlang de vorm van een peer had (veel jongeren, weinig ouderen), de vorm van een appel gaat aannemen. En dat biedt veel kansen voor bedrijven die op die ontwikkeling inspelen. Marketing gaat over het beïnvloeden van mensen. Om dit te kunnen, moet men weten waar de doelgroep mee bezig is. Keehnen geeft daartoe tien klantinzichten, een soort kerngedachten, die de vijftigplusser bezighouden. Hij verdiept de kennis over deze groep door inzicht te geven in hoe de vijftigplusser zich voelt als consument. Dit biedt vooral handige aanknopingspunten voor de communicatie richting die doelgroep. Vervolgens gaat hij in op het segmenteren binnen de groep vijftiglussers, want net zo min u alle jongeren niet over één kam scheert, kan dat ook niet met vijftigplussers. In vogelvlucht geeft hij daarom een aantal segmentatievormen aan. Voor het verhogen van de effectiviteit van de marketingcommunicatie geeft Keehnen tien do's en dont's die hij in de loop der jaren heeft ontdekt. Heel concreet en goed toepasbaar. Dat diverse bedrijven zich bewust zijn van de kansen die de vijftigplusmarkt biedt, wordt in het laatste deel van het boek duidelijk. Acht cases geven een gevarieerd beeld van de manier waarop uiteenlopende bedrijven en organisaties aan de slag zijn gegaan om deze doelgroep volop gebruik te laten maken van hun producten en diensten. En met succes! Het vorige boek van Keehnen over seniorenmarketing, 'Ervaren maar veranderlijk', was een nogal lijvig boek dat ik ondanks de interessante inhoud niet even in één ruk uit kon lezen. Van mijn marketingteam heeft een aantal mensen er wel in gebladerd en stukjes gelezen, maar niet het hele boek doorgenomen. Dit nieuwe boek is een stuk leesbaarder. Het is beknopt van omvang, wat natuurlijk scheelt, maar leest vooral erg prettig weg door de aansprekende voorbeelden en de afwisseling tussen feiten en ervaringen. Het gaat inhoudelijk soms niet zo diep, maar biedt wel voldoende informatie om een goed beeld te krijgen van de vijftigplusser. Bovendien bevat het een zeer heldere bronvermelding per hoofdstuk, waardoor de lezer die meer informatie wil hebben over een bepaald onderwerp, zelf verder daarnaar op zoek kan gaan. Ik moest wel even wennen aan het relatief kleine lettertype. 'Vijftigplusmarketing' maakt zeker duidelijk dat de groep vijftigplussers kleurrijk, gevarieerd en koopkrachtig is en lang niet zo merkvast is als men vaak aanneemt. Deze doelgroep is mogelijk heel interessant voor bedrijven die de moeite nemen zich in deze groep te verdiepen.
Over Mariska Fennema
Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.