Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hans van der Loo over Soul management (Management Topics)

In dit praktische hoorcollege over 'soul management' van Hans van der Loo wordt duidelijk dat soul management niet abstract of soft is. Het gaat over bezieling, zingeving en duurzaamheid en is een cruciale schakel die zorgt voor de binding van een medewerker en klant aan een organisatie.

Annelies Bakelaar | 4 maart 2008

Hans van der Loo maakt in 'Soul management' duidelijk hoe soul Management kan worden ingezet, welke drijfveren de boventoon voeren en wat het profiel is van een echte Soulmanager. Dit doet hij aan de hand van praktische voorbeelden en in minder dan zestig minuten. Dit hoorcollege wordt met passie gegeven en laat zien dat soul management de tegenpool is van het Angelsaksische managementmodel. Waar het bij het Angelsaksische model gaat om marktwerking, concurrentiekracht of winst, gaat het bij soul management om de hang naar authenticiteit, pure betrokkenheid en het streven naar creativiteit. Soul management is dan ook de trendsetter op het gebied van zelfactualisatie en moet je vooral zien, voelen en (zelf durven) beleven. Soul management is bezielde bedrijvigheid; je voelt het en ziet het aan de schittering in de ogen en de bevlogenheid van mensen werkzaam in een bezield bedrijf. In een bezield bedrijf zijn woorden en daden met elkaar in overeenstemming. Om dit te illustreren wordt het Britse bedrijf Innocent Drinks als voorbeeld genomen in hoofdstuk 2 van deze luister-cd. De eigenaren van dit bedrijf hebben hun vaste baan en wereldje opgegeven om hun ideaal na te streven; namelijk door het bijdragen aan een duurzame en gezonde wereld. Door hun passie voor hun ideaal zijn zij er in geslaagd om een groot succesvol concern op te zetten, waarbij de nadruk ligt op de kwaliteit van het product en een duurzaam milieuvriendelijk productieproces. Innocent Drinks is slechts een van de voorbeelden die tijdens dit hoorcollega aan de orde komen. Voor de kritische luisteraar wordt na de inleiding een moment van reflectie ingebouwd en gevraagd om een en ander te overdenken (de eigen soulmomenten te overdenken) en op pauze te drukken. Het hoorcollege is traditioneel opgebouwd: een dosis theorie met enkele praktijkvoorbeelden ter ondersteuning. Na een korte inleiding over bezielde bedrijvigheid, wordt allereerst uitleg gegeven over de term 'soul management'. Soul management wordt gedefinieerd als een vorm van management die is gebaseerd op energieke drijfveren van de ziel. Maar over welke drijfveren hebben we het dan, vraag ik me af? Op de cd worden vier drijfveren genoemd, namelijk: - bestaansrecht / bestemming; - principiële waarden; - kernkwaliteiten; - ultieme droom. Als best practices worden hierbij onder andere Walt Disney, Starbucks en Ikea genoemd. Walt Disney had en heeft als ultieme droom geluk creëren voor mensen van alle leeftijden. Ikea wil een bijdrage leveren aan een betere woonomgeving voor iedereen. Een bedrijf met 'soul' heeft een eigen geluid, een eigen stem en laat deze dan ook horen, aldus Van der Loo. Een en ander blijft theoretisch en niet direct toepasbaar in de praktijk. Al luisterend bekruipt me de vraag: ''is soul management voor iedereen, of slechts weggelegd voor een enkele creatieve ziel?'' Door deze cd krijg je zeker bewustwording van een andere wijze van kijken naar organisaties en de wijze van management. Van der Loo geeft ook aan in zijn hoorcollege om wat vaker de kinderlijke 'waarom' vraag te stellen. Dit om te weten of je nog met de juiste zaken op het juiste moment bezig bent. Door het hoorcollege heen wordt de vergelijking getrokken met het traditionele Angelsaksische managementmodel en soul management. De term ziel komt nu niet direct voor in het traditionele management vocabulaire (de Angelsaksische werkelijkheid). Een bedrijf of organisatie wordt vaak nog gezien als een optimaal te besturen machine zonder ziel. Soul management echter ziet een organisatie als een bezield organisme vol levenskracht waarbij er een collectief gevoel van een gezamenlijke bestemming is. Een echte soulmanager -zo bepleit van der Loo- is dan ook iemand van woorden en daden, die de wil heeft om grenzen te doorbreken. Een soulmanager is daarnaast eigenzinnig, onconformistisch en roldoorbrekend, maar vooral iemand die middels gewone taal duidelijk kan maken wat zijn of haar droom/ideaal is. Tijdens het hoorcollege komen drie soulmanagers aan het woord; een interessant voorbeeld is Hans Bekker bestuursvoorzitter van Humanitas. Door zelf in een ziekeninstelling te belanden, is hij zich gaan beseffen dat zorg anders moet en ook zeker kan. Hans zag het als zijn roeping om innovatieve zorg vorm te geven. Na zeven hoofdstukken volop soul, denk ik: ''en nu?'' Hoe kan de luisteraar vormgeven aan zijn of haar eigen soul management? Het hoorcollege 'Soul management' is daadwerkelijk een hoorcollege, volop basistheorie maar zonder het antwoord op de vervolgvragen als: hoe pas ik dit zelf toe? Is er ook een checklist soul management of is het puur een gevoel, een beleving die in je binnenste moet beginnen? Voor de trappelende luisteraar is deze cd bij lange na niet genoeg en vraagt dan ook om een vervolg of in ieder geval een verwijzing naar meer literatuur of interessante websites. Een aandachtspunt is de muziek die aan het begin van ieder hoofdstuk te horen is. De muziek waar nu voor gekozen is, heeft het karakter van meditatieve muziek. Ik geef de voorkeur aan soulmuziek, we hebben het tenslotte over soul management, iets wat je moet raken diep van binnen. Kortom een keurige cd waar de 'soul' nog iets meer vanaf mag spatten.

Over Annelies Bakelaar

Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden