De cd's bevatten gelukkig niet de inmiddels uitgekauwde traditionele marketingonderwerpen zoals de 4 P's of de theorieën van Porter, Ansof en of Kotler. Niet daar iets mis mee is, begrijp me niet verkeerd. Ik denk zelfs dat hun theorieën nog steeds een gezonde basis vormen voor ons marketingvak, maar er is intussen wel wat meer aan de hand. Natuurlijk blijven deze marketingiconen niet ongenoemd maar het accent ligt juist op datgene wat er omheen gebeurt. Zo hebben onderwerpen zoals beleveniseconomie, marketingperformance, internetmarketing en multichannel management ieder een aparte aflevering. Natuurlijk ontbreken de onderwerpen zoals innovatie, merkenmanagement, marketingcommunicatie, marktonderzoek, relatiemarketing en CRM niet. Hierdoor vormt de reeks een boeiend geheel die u de basistheorie aanreikt van de genoemde onderwerpen, met praktijkvoorbeelden. De kwaliteit van de cd's, waarbij ik natuurlijk de inhoud bedoel, is zondermeer goed. Tot de auteurs behoren dan ook niet de minste marketeers zoals Ed Peelen en Yousri Mandour. De onderwerpen worden uitvoerig besproken op zowel strategisch als tactisch en operationeel niveau. Een aflevering geeft u een volledig overzicht van een bepaald onderwerp en verwijst regelmatig naar andere publicaties voor meer diepgang. Hierdoor blijft het onderwerp boeien. Meestal dwalen je gedachtes bij het beluisteren van dergelijke cd's snel af. Maar bij deze serie had ik daar nauwelijks last van. Dat heeft met name te maken met een goede uitleg die de nieuwsgierigheid opwekt. Een aflevering is naar mijn mening niet te vergelijken met een boek. Tenminste; als ik een boek lees, maak ik daar altijd aantekeningen in en markeer ik belangrijke paragrafen zodat ik die later makkelijk terug kan vinden. Dat gaat bij een audio-cd dus niet. Ook even terugbladeren is lastig. Deze cd's zijn dan ook niet bedoeld om blanco een onderwerp in te gaan, waarbij enige basiskennis wel wenselijk is. Dat maakt ze ook reuze handig om even de kennis op te frissen. Ik luister dergelijke cd's altijd in de auto. Ik betrapte me regelmatig op een 'O ja, zo zat het ook alweer'-gevoel. Deze box geeft iedere marketeer inzicht in de onderwerpen die direct of indirect tot ons vakgebied behoren. Een andere mogelijkheid is om niet-marketeers even te laten ruiken aan een onderwerp om ze te laten ervaren dat bijvoorbeeld een merk toch iets meer is dan een fraai logo. Zo zie je maar dat de dagelijkse files op de Nederlandse wegen ook een nuttige kant hebben. Naast audioreeks is er de mogelijkheid om modellen en de integrale tekst te downloaden via een internetsite. Een handige bijkomstigheid. Een compliment aan de samenstellers van deze box. Gelukkig zijn ze niet vervallen in de traditionele marketingonderwerpen en hebben ze gekozen voor een kwalitatieve inhoud. 'De Marketingbox' is naar mijn mening zijn prijs waard. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de tweede box, of losse cd's met meer onderwerpen die de hedendaagse marketing bezighouden. Zoals MVO of gedragswetenschappen, om maar willekeurig een aantal geschikte onderwerpen te noemen. Tijd om te luisteren heb ik genoeg, of het fileprobleem moet morgen opgelost zijn, maar dat betwijfel ik.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.