Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

10 Retailparadoxen

In 2006 bestond het Hoofdbedrijfschap Detailhandel 50 jaar. Naar aanleiding van dit jubileum heeft men bij een veertigtal retailers, groot en klein, een interview afgenomen. De belangrijkste vraag die hen gesteld is: 'hoe kijken jullie aan tegen allerlei trends die de toekomst van de sector bepalen?' De antwoorden op deze vraag zijn samengevoegd in 10 zogenaamde paradoxen wat uiteindelijk leidt tot een visie op retail in 2010. De geïnterviewde retailers lijken een dwarsdoorsnede te zijn. De overeenkomst tussen hen is dat ze tot 2006 succesvol zijn. Zowel grote als kleine retailers geven hun visie. Opvallend is dat deze visies op zich niet ver uiteenlopen.

Eric van Arendonk | 15 april 2008 | 2-3 minuten leestijd

Het is nu 2008, en we lezen wat de in 2006 genoteerde visies zijn op 2010. We kunnen dus concluderen dat we op de helft zijn. Op zich is dat grappig te lezen, aangezien we al wat meer van de visies werkelijkheid hebben kunnen zien worden. De 10 paradoxen zijn geen verrassingen. Aan de orde komen: de onvoorspelbare consument, winkelopeningstijden, vestigingsplaats met daarbij natuurlijk het parkeervraagstuk, branchevervaging, prijsbeleid, internet, niet iedere bezoeker is een koper en de toekomst van gedrukte media.

Zoals u ziet geen 10 maar 9 paradoxen, nummer 10 is meer een conclusie en samenvatting van het voorgaande. Iedere paradox is onderverdeeld in 4 tot 6 vraagstukken, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de paradox behoorlijk wordt uitgediept. De hoofdstukken worden in het licht gehouden van de zogenaamde winkelkompas.

Dit model is een retailvertaling van de P's uit de marketing. Op zich een beter model voor retailers, het is veel meer op hun situatie toegespitst. Zo is de P van Promotie vertaald naar 'Waarom' (positionering en promotie). Iedere geïnterviewde wordt voorgesteld. Naast de functie wordt het profiel van de retailformule gekenschetst. De belangrijkste trends, zoals zij die ervaren, worden aangegeven. Het is jammer dat dit laatste behoorlijk summier is. Met name de eigen visie had van mij best wat meer naar voren mogen komen. Nu zijn het meer oneliners.

Natuurlijk zitten er een paar retailers tussen die na 2006 een andere weg ingeslagen zijn. Zoals de postkantoren bijvoorbeeld, die onlangs hebben aangeven hun vestigingen op te geven. Soms komt tussen de regels door de ouderwetse middenstandsmentaliteit boven water. Ik herken die meteen, ik ben namelijk opgegroeid in een echt middenstandsgezin. Dit maakt het boek ook authentiek; de auteurs hebben het karakter intact gelaten. Al met al geeft het boek goed de spagaat weer waar de retail momenteel in verkeert.

Ik hoop dat het bedrijfschap Detailhandel dit boek breed onder de retailers verspreid heeft. Het is namelijk een aanrader voor iedere retailer. Al is het alleen maar om datgene wat hij dagelijks om zich heen ziet veranderen bevestigd te krijgen. Indien hij na het lezen van dit boek van mening is dat het allemaal wel mee zal vallen, raad ik hem aan om dat nogmaals te beoordelen in 2010; waarschijnlijk doet hij dat dan niet meer van achter zijn o zo vertrouwde toonbank.

Eén nadeel van dit boek wil ik niet onvermeld laten, het formaat. Hierbij bedoel ik niet het aantal pagina's, nog geen 150. Het boek is ook ruim opgezet en daar had het ook alle ruimte voor. Het boek is ca 30cm in het vierkant. Opengeslagen heb je meer dan een halve meter boek voor je snufferd. Maakt niet uit aan de keukentafel maar in een vliegtuig of trein is het behelpen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden