Over informatie is al veel geschreven. Dit boek van Joseph Rodenberg is echter anders, bits en bites komen in het boek niet voor. 'Enterprise intelligence' gaat meer over de noodzaak van het op continue basis verzamelen, ordenen en structureren van informatie. Niet alleen intern maar ook extern. Men gaat hierin ver. Men adviseert zelfs om hiervoor een aparte functie te creëren in de organisatie. Een functie die ten dienste moet staan aan andere afdelingen die bezig zijn om de organisatie verder te ontwikkelen. De zogenaamde intelligentie ontstaat doordat je beschikt over zo volledig mogelijke informatie. Dit is niet alleen noodzakelijk voor de top. De informatie moet beschikbaar zijn voor een brede laag van de organisatie. Het boek bevat duidelijke cases waarin het ontbreken van informatie heeft geleid tot missers. Missers die de directie aan te rekenen zijn. Maar ook de rol van de raad van commissarissen in deze cases wordt regelmatig ter discussie gesteld. Het boek geeft een overzicht over wat informatie is en hoe deze omgevormd kan worden naar intelligentie. Het proces loopt van data naar informatie naar kennis en intelligentie. De volgende stap is de beschikbaarheid voor de strategievorming. Het proces dat in menig bedrijf jaarlijks doorlopen wordt om te komen tot de nieuwe jaarplannen gaat volledig op de schop. Van het na de zomer controleren van de swot-analyse of de zogenaamde Hei-sessies om elkaar gelijk te geven blijft niet veel van over. De waarde van de informatie die hier op tafel komt wordt kwalitatief in twijfel getrokken. Het reactief reageren op externe ontwikkelingen wordt door Rodenberg als onprofessioneel aangemerkt. Hij geeft voorbeelden van organisaties die weloverwogen reageren op grote externe veranderingen zoals overnames door concurrenten. De stelregel die regelmatig in het boek terug komt luidt 'verslagen worden is acceptabel, verrast worden is onvergeeflijk'. Deze stelregel raakt de kern van de problematiek. Tijdens het lezen wordt duidelijk wat Rodenberg bedoelt met het integreren van business intelligence, organisational intelligence en competitive intelligence. Hij heeft het over drie soorten bedrijven: bedrijven die veranderingen in gang zetten, bedrijven die zien dat er wat verandert en bedrijven die verbaasd zijn dat er wat verandert. U zult zelf ervaren waar u met uw eigen organisatie momenteel staat. Pas op! Het boek zet aan tot nadenken. Het creëren van uw eigen intelligentie is een keuze. Een keuze die leidt tot kwalitatieve betere besluitvorming en daarmee een alerte organisatie. Als u dat wilt kan 'Enterprise intelligence' een aanzet zijn tot. Het is een prettig geschreven boek dat is doorspekt met relevante cases en verwijzingen naar collage-auteurs.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.