Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Digitale Marketing en Communicatie: toepassing in de ervaringseconomie

Vrijwel alle buzzwords uit de digitale media komen aan bod in het 'Handboek digitale marketing en communicatie'. Ulco Schuurmans plaatst de verschillende digitale technieken in het daglicht van de ervaringseconomie. Met zijn brede kennis over digitale technieken legt Schuurmans uit wat de techniek inhoudt, wat de toepassingsmogelijkheden zijn, de toekomstige ontwikkelingen van de techniek en hij geeft praktijkvoorbeelden. Een praktisch boek waaruit je ideeën haalt om in de praktijk toe te passen.

Jolanda Thelosen | 13 januari 2010

Het aantal digitale mediatechnieken en hun toepassingsmogelijkheden lijken oneindig. Wanneer en hoe zet je ze in en wat is het effect? Ulco Schuurmans informeert marketeers en communicatiemedewerkers over de verschillende technieken in het 'Handboek digitale marketing en communicatie'. Daarbij gaat hij uit van de ervaringseconomie; een omgeving waarin klanten zelf willen beleven, proeven, besturen en ervaren. Hij stelt zichzelf de vraag: zijn de buzzwords nieuwe wijn in oude zakken, gaat het om een verandering van de leefstijl en beleving van groepen of zijn het compleet nieuwe technologieën? Schuurmans start zijn boek met uitleg over de ervaringseconomie en de veranderingen die hij ziet in het medialandschap. De individuele klant heeft, volgens Schuurmans, behoefte aan aansluiting op zijn persoonlijke levensstijl. De klant wil zelf bepalen wanneer, waar en in welke vorm hij een communicatieboodschap ontvangt en hij wil de boodschap zelf kunnen doorsturen of bewerken. Gelukkig benadrukt Schuurmans een aantal keer dat de digitale technieken middelen zijn in de marktbenadering en niet een doel zijn van marketing en communicatie. In de stroom aan mogelijkheden zou de marketeer dit namelijk wel eens kunnen vergeten. Schuurmans benadrukt in het hoofdstuk 'Marketing on demand' dat het gaat om de behoeften van de klant (uw doelgroep), zijn leefstijl en interactieve betrokkenheid. Op basis daarvan bepaalt u welke technieken u kunt inzetten. Schuurmans gaat ook in op vormen van zorg (pre- en afterservice) om online klantcontacten zo optimaal mogelijk te laten verlopen en het rendement van aangeboden producten en diensten te verbeteren. In de volgende hoofdstukken behandelt Schuurmans de verschillende digitale technieken. Hij gaat daarbij in op de techniek, de toepassingsmogelijkheden en de toekomstige ontwikkelingen. Aan het einde van ieder hoofdstuk behandelt de auteur een aantal praktijkvoorbeelden. Dezez praktijkervaringen komen veelal uit de infotainment-, edutainment- en entertainmentindustrie. Doordat Schuurmans ook enkele voorbeelden noemt van dienstverleners, wordt het boek voor mij nog breder toepasbaar. Ik vond de praktijkvoorbeelden vooral aantrekkelijk, omdat het voorbeelden zijn uit de Nederlandse markt. In ieder hoofdstuk staan enkele oefeningen, die voor mij weinig toevoegden. Wellicht interessant voor studenten. Schuurmans komt tot de conclusie dat de buzzwords uit de digitale media op zich al langer bestaan. Nieuw is dat deze digitale toepassingen breder, creatiever en flexibeler zijn bij distributie over meer platforms. De behoefte om snel en flitsend te ervaren is volgens Schuurmans eveneens nieuw. Het boek ervaar ik niet als 'leuk' om te lezen, maar wel interessant. Het is een opsomming van alle technieken, waardoor ik soms de 'verhaallijn' mis. De brede kennis van Schuurmans maakt het boek bijzonder interessant. Na het lezen van 'Handboek digitale marketing en communicatie' heb ik weer een goed overzicht van de verschillende digitale toepassingen en hoe ik ze effectief kan inzetten. Met name hoofdstukken over narrowcasting en web 3.0 vond ik goed uitgewerkt. De actualiteit is tevens het nadeel van het boek: de nieuwe technieken zorgen ervoor dat het boek snel verouderd is. Ondanks dat, ben ik geïnspireerd en heb ik weer volop ideeën om in de praktijk toe te passen. Deze recensie is geschreven op basis van de eerste druk.

Over Jolanda Thelosen
Jolanda Thelosen is consultant en interim-manager op het gebied van marketing, communicatie en reputatiemanagement via Colorful you. Zij is gespecialiseerd in het verstevigen van de reputatie van organisaties en personal branding van managers en medewerkers. Ze is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden