Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

BoekTweePuntNul

'BoekTweePuntNul' is een titel die de nieuwsgierigheid prikkelt, maar de ondertitel zegt al wat meer: 'Over Web 2.0, Social Media en Webtools´. Als je het echt wil begrijpen moet je het aanschaffen en tot je nemen.

Ger Mouthaan | 7 december 2011

'BoekTweePuntNul' is niet alleen door zijn inhoud een uniek boek. De korte beschrijvingen van 125 van de meest belangrijke webtools en social media zijn op een bijzondere manier tot stand gekomen. Beide schrijvers - Tessa van Zadelhoff en Louis Hilgers - zijn in feite niet de schrijvers, maar de contentmanagers. De echte schrijvers zijn de 125 verschillende coauteurs, die ieder één onderwerp/webtool beschrijven. Een vorm van co-creatie derhalve, ondersteund door een website, dus ook nog multimediaal, echt 2.0 dus. Dit alles heeft geleid tot een zeer hoogwaardig boek met uitgebreide informatie wat je allemaal aan gebruiksmogelijkheden op internet kunt vinden, beschreven in een goed leesbaar strak format. Het perfecte Kerstgeschenk. Het internet, zeker web 2.0 met interactiviteit en 'werken in de cloud', heeft geleid tot ingrijpende veranderingen in de samenleving. Over vrijwel ieder onderwerp is met enkele muisklikken de meest uigebreide en actuele kennis op te roepen. Ook worden zeer gespecialiseerde vaardigheden (films, websites, presentaties en fotoboeken maken, publiceren, enz.) gereduceerd tot relatief eenvoudige bewerkingen. De hiervoor benodigde geavanceerde software is gratis of tegen zeer lage kosten online beschikbaar. Dit opent ongekende mogelijkheden voor ieder individu, maar ook groep of schoolklas, om zich op velerlei wijzen te manifesteren binnen, maar ook buiten de eigen kring. Probleem van dit gigantische informatie- en techniekenaanbod is natuurlijk het 'managen' (bewaren, terugvinden, bewerken, delen met anderen, etc.) ervan. Laat dat nu juist de ontstaansgrond van al die webtools en –applicaties zijn. 'BoekTweePuntNul' is niet meer en niet minder dan een naslagwerk en instructieboek, waar je over 125 verschillende zogenaamde webtools, webapplicaties en social media alle relevante informatie kunt vinden. In het inleidende deel van het boek wordt een soort routebeschrijving gegeven voor dergelijke publicaties, met name het niet onbelangrijke aspect van intellectueel eigendom wordt helder uiteengezet. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat meer van dergelijke co-creaties het licht zullen zien. Wellicht hebben we hier te maken met een early adapter van een geheel nieuwe manier van schrijven, waarbij het traditionele BoekEenPuntNul door gebruikmaking van de mogelijkheden van het web (co-creatie, website-ondersteuning, interactief) een nieuwe verschijningsvorm vindt. Het is dan ook niet zonder reden dat in de categorie 'de kracht van het netwerk' de SIDN Internet Award 2011 is gewonnen door deze heel bijzondere publicatie. Het meest opmerkelijke aan 'BoekTweePuntNul' is dus niet zozeer de inhoud, hoe leerzaam en onderhoudend ook, maar veel meer de wijze van totstandkoming: co-creatie, waarbij 125 auteurs volgens een strak format ieder een andere webtool beschrijven. Onduidelijk is en blijft hoe de onderwerpselectie tot stand is gekomen, er zijn er immers veel meer dan de weergegeven 125 stuks. Belangrijkste manco in dit inspirerende boekwerkje is het ontbreken van iedere vorm van rubricering of labelling (tagging). Zelfs een inhoudsopgave ontbreekt (overigens wel te vinden op de website). De enige houvast is de alfabetische indeling op de, soms exotische, benaming van de webtool zelf. Het jargonspook is goed onder controle gehouden, dus ook voor digibeten is dit een toegankelijke en zinvolle aanschaf. De 'look & feel' van het boek zijn boven elke twijfel goed. Het formaat is prettig en de opmaak fleurig en levendig. De omslag is eenvoudigweg 'een vondst', waarbij de co-creatie fraai verbeeld wordt door de 'smoelen' van alle 125 coauteurs, dit keer letterlijk een 'facebook'. Ook het samenspel met de strak ogende website www.boektweepuntnul.nl is heel evenwichtig en biedt de mogelijkheid te 'interacteren' met de auteurs. Inmiddels vind je er ook de volgende stap in de vorm van de volgende 75 onderwerpen en de mogelijkheid zelf een onderwerp aan te bieden, het haat hier immers om crowdsourcing! Het boek leent zich door de vele tips uitstekend voor speciale uitvoeringen, een Onderwijsuitgave bestaat reeds, de volgende edities zijn simpel te bedenken; Zorg/Bedrijfsleven/Overheid, etc. Goed doordacht is het strakke 'format', waarin alle webtools zijn gegoten. Een two-pager met altijd de volgende hoofdstukken: wat is het en wat kun je ermee / ontstaansgeschiedenis/ doel / weetjes / bijzondere gebruiksmogelijkheden / handleiding en tot slot het jargon dat in de tool gebruikt wordt. Iedere kwalificatie of beoordeling ontbreekt dan ook. Het is een keurige, wat afstandelijke en feitelijke beschrijving van 125 webtools. Een mogelijke uitbreiding van het format zou kunnen zijn om per webtool minimaal 2 tools te noemen, die zich op dezelfde of vergelijkbare applicaties richten. De schrijvers Tessa van Zadelhoff en Louis Hilgers beroemen zich op de korte tijd, waarin dit boek is ge(co-)creëerd. Gezien de grote hoeveelheid onderwerpen die is behandeld, is dit zeker geen geringe prestatie. Gevolg is wel dat er wat slordigheden door de eindredactie zijn geslipt. Alles overziend heb je met dit boek een zeer nuttig naslagwerk in handen en vermoedelijk tevens een media-mijlpaal op het grensvlak van de 'social en fysieke media'. Innovatie in de media-wereld!

Over Ger Mouthaan

Ger Mouthaan is business consultant, medeoprichter van 2continue en eigenaar van ViJi bv.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Louis Hilgers, Tessa van Zadelhoff
BoekTweePuntNul

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden