Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe manage ik mijn baas?

Boekenkasten vol zijn er geschreven over de vraag: ‘hoe manage ik mijn medewerkers?’ Maar hoe je omgaat met je leidinggevende? Eindelijk een boek dat ook de verantwoordelijkheid voor een goede werkrelatie legt bij medewerkers zelf. In dit geval richten de auteurs zich op begin twintigers die aan het begin staan van hun loopbaan. Toch is het ook een aanrader voor dertigers en veertigers, die willen weten hoe ze hun invloed op de werkvloer kunnen vergroten.

Annett Keizer | 9 juni 2015

Is je baas een slavendrijver? Een chaoot? Of je beste vriend? Dat iedereen, dus ook je baas, zo zijn gebruiksaanwijzing heeft, staat kort en bondig in dit boek beschreven. In krap honderd pagina’s schetsen de Vlaamse auteurs de situatie van vandaag de dag op de werkvloer. Van medewerkers wordt verwacht dat ze zeer zelfstandig en pro-actief werken. Maar hoe doe je dat? Op praktische wijze geven ze daarop antwoord. In de kern komt het volgens de schrijvers neer op verwachtingsmanagement en je realiseren dat je baas ook maar een mens is. In het eerste hoofdstuk schetsen ze kort hoe we sinds de vorige eeuw tegen leidinggevenden aankeken. De conclusie is dat medewerkers steeds meer invloed hebben gekregen op de werkvloer, maar dat ze zich daar tegelijkertijd niet altijd bewust van zijn. Met dit als uitgangspunt willen ze startende werknemers wakker schudden om vooral hun verantwoordelijkheid te pakken voor hun functioneren. Reageer je passief of actief op situaties? Ben je volgend of een kritisch denker? In het eerste hoofdstuk is een test opgenomen om erachter te komen wat voor type medewerker je bent. De toon van het boek is vooral praktisch en actiegericht. Hoofdstuk twee gaat in heldere taal in op elementen die leidinggevenden verwachten van hun (jonge) medewerkers. Op basis van onderzoek onder meer dan vijftig leidinggevenden volgt een top negen van verwachtingen als bijvoorbeeld ‘vertrouwen opbouwen door taken goed uit te voeren, met oplossingen voor problemen komen en voldoende informeren en communiceren’. Zaken die klinken als open deuren, maar in de praktijk van veel organisaties schort het nog wel eens aan kwesties als vertrouwen, probleemoplossend vermogen en effectieve communicatie. Daarom kunnen ook ervaren medewerkers iets van dit boek opsteken! Verwachtingsmanagement werkt twee kanten op. Nadat de medewerker onder de loep is genomen, zijn de leidinggevenden aan de beurt. De auteurs gaan in op de valkuilen van de manager. Is deze taakgericht of relatiegericht? Wat voor type baas heb jij? En belangrijker, hoe ga je daar mee om? Het boek illustreert de relatie tussen verschillende types medewerkers en leidinggevenden door korte fragmenten die beide kanten van de zaak laten zien. Daarmee maken ze vooral helder hoe twee mensen in eenzelfde situatie verwachtingen hebben en zich op verschillende manieren uiten omdat ze een andere communicatiestijl hebben of een andere focus op de zaak hebben. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar om begrip voor elkaar te hebben. Invloed uitoefenen doe je vooral door een goede relatie met je leidinggevende op te bouwen, waardoor je zelf met meer plezier aan het werk gaat. Dus wil je als medewerker je invloed vergroten en heb je behoefte aan praktische tips? Dan is dit een mooi boek om je actieradius te vergroten. Of ben je een leidinggevende en zoek je een instrument om je medewerkers, jong én oud, duidelijk te maken wat je bedoelt met het woord ‘pro-activiteit’? Dan is dit boek zeker een aanrader om mensen weer eens wakker te schudden. In een middag lees je het uit, waarna je er als medewerker niet meer mee wegkomt om je invloed niet te laten gelden.

Over Annett Keizer

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jana Deprez, Sylvie Boermans, Jeroen Stouten
Hoe manage ik mijn baas?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden