In het voorwoord is te lezen dat 'Online Marketing Inside Out' 'alles behandelt wat je moet weten om je bedrijf online te promoten. Het leidt je stap voor stap door alle elementen van een effectieve online marketingstrategie' en 'Het boek is heel praktisch gehouden.' Dat laatste kan ik zonder meer beamen, maar de zin ervoor niet. Het boek duikt na een paar bladzijde al direct de diepte in, zonder daarvoor eerst een goede basis te leggen. Online marketing moet mijn inziens ingebed zijn in een goede marketingstrategie en afgestemd zijn met offline marketing(communicatie). Deze brug wordt door de schrijvers niet geslagen en daarmee ontbreekt het aan een goed kader. Voor de online marketeer hoeft dat geen belemmering te zijn. De echte liefhebber vindt in het boek een scala aan praktische tips en trics om succesvol te worden op internet. De tekst en aanbevelingen vormen een uitgebreide checklist en zijn zo concreet geschreven dat je er direct mee aan de slag kunt. Alle actuele informatie over online PR, pageviews, conversie, SEO, social media, e-mailmarketing, affiliatemarketing en online adverteren wordt in detail beschreven en toepasbaar gemaakt. De toegankelijkheid van het boek laat wat te wensen over. Het taalgebruik is wel prettig, maar er staat wel erg veel tekst in zonder enige vorm van visualisatie. En dat is vreemd voor online marketing, waarbij visualisatie volgens mij minstens zo belangrijk is als tekst. Verder kun je zien dat de schrijvers uit een ander werelddeel komen, waar andere websites en digitale platforms succesvol zijn dan in ons landje. Resumerend: voor de gemiddelde marketeer of ondernemer die meer wil weten over de waarde van online marketing voor zijn/haar bedrijf gaat dit boek mijn inziens te ver de diepte in. 'Online Marketing Inside Out' is dus vooral geschikt voor marketeers die van online marketing hun vak willen maken. De praktische waarde voor deze doelgroep is erg hoog. Het stelt hen in staat om vakspecialist te worden.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.