Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Afgedwongen toeval en andere geheimen van succesvol netwerken

De titel 'Afgedwongen toeval en andere geheimen van succesvol netwerken' klinkt nogal tegenstrijdig. Alsof je toeval kunt afdwingen. Zou dat net zo zijn als met geluk? Daarvan wordt ook beweerd dat je dat kunt afdwingen. Maar hoe dwing je toeval af? Een interessante vraag.

Eric van Arendonk | 12 december 2006

De opzet van het boek is niet alledaags, en daarmee heeft Fred Krautwurst het zich niet gemakkelijk gemaakt. Drie verhaallijnen lopen door elkaar met daar tussendoor tips op het gebied van netwerken. Deze tips, maar liefst 120 in totaal, zouden de geheimen van het netwerken bevatten. Er staan absoluut nuttige en praktische tips tussen, maar ook veel open deuren, zoals: actief luisteren en belangstelling tonen. Maar niettemin bevat 'Afgedwongen toeval' een aantal direct bruikbare tips. Krautwurst maakt bijvoorbeeld duidelijk dat netwerkcontacten meestal niet leiden tot een direct voordeel. Pas in de zogenaamde 'tweede lijn' zie je verbindingen ontstaan waar de spreekwoordelijke bal naar elkaar wordt toegespeeld. Om dit te bereiken, moet je veel mensen ontmoeten én een zekere indruk op deze mensen maken. In het geval dat deze personen horen dat iemand anders op zoek is naar datgene wat jij aanbiedt, zie je de contacten ontstaan. Netwerkclubs schijnen dan ook zeer succesvol te zijn, zo beweert Krautwurst. Drie verhaallijnen vormen dus de basis van het boek. Verhalen die op het eerste gezicht geen enkele relatie met elkaar hebben. Zo is er een commercieel directeur van een Amerikaans bedrijf die onder druk staat om omzet te scoren en daarnaast de nodige relatieproblemen heeft. Het tweede verhaal gaat over een student die bezig is af te studeren en zich aan het voorbereiden is op de arbeidsmarkt. Het derde verhaal gaat over een zelfstandig communicatieadviseur die worstelt om opdrachten binnen te krijgen. Deze man is op zoek naar het nut van netwerken. Het verhaal van de commercieel directeur heeft bar weinig met netwerken te maken. Het lijkt er dan ook op dat dit verhaal is bedoeld om wat spanning in het boek te krijgen. De andere twee verhalen gaan over de voordelen en 'in & outs' van netwerken. Uiteindelijk komen de drie verhaallijnen dan toch bij elkaar. De zelfstandig communicatieadviseur blijkt de zwager van de commercieel directeur te zijn, en de student wordt vanuit een netwerk getipt om te solliciteren naar een baan bij die commercieel directeur. Dit komt allemaal wat gemaakt over, maar goed, het is tenslotte een boek. In het begin is het lastig om de verhaallijnen op te pakken. Na een simpele witregel schakelt de auteur over op een ander perspectief. Welke perspectief is niet altijd even duidelijk. Soms duurt het dan ook een regel of tien voor je erachter bent welke lijn nu wordt gevolgd. Op willekeurige plaatsen in de tekst staan plompverloren de tips die jammer genoeg geen enkele relatie met de tekst in kwestie hebben. Je wordt dan ook regelmatig uit het verhaal gehaald. In het begin zoek je nog naar een relatie tussen tip en tekst, maar al snel kom je er achter dat dat zinloos is: ze zijn er inderdaad volstrekt willekeurig ingevoegd. Een duidelijke relatie tussen verhaal en tip zou het boek leesbaarder en vooral praktischer hebben gemaakt. Maar kennelijk heeft Krautwurst gekozen voor een opzet waarbij een willekeurig verhaal de kapstok vormt voor dat wat hij wil aantonen, in dit geval de geheimen van netwerken. Dergelijke boeken zijn geen uitzondering, denk maar even aan de boeken van Ken Blanchard of Eliyahu Goldratt. Maar de boeken van deze twee auteurs zijn echter van een ander niveau en in elk geval veel leesbaarder. Dat is jammer, want 'Afgedwongen toeval' is wat inhoud betreft op zich goed. Alleen moet je wel heel erg veel moeite doen om die inhoud eruit te halen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden