De kleine CMMI voor acquisitie maakt deel uit van een serie waarin eerder De kleine CMMI voor ontwikkeling is verschenen. De letters CMMI staan daarbij voor ‘Capability Maturity Model Integration’. Een CCM is een op een bepaalde systematiek gebaseerd model dat zichtbaar maakt hoe ver ontwikkeld een organisatie is in een aantal cruciale processen. In essentie is het een vragenlijst waar een waardering aan is gekoppeld en de nodige verbetertips. In de loop der jaren hebben bedrijfskundigen van de Carnegie Mellon University meer dan negentig van zulke CMM’s ontwikkeld, met als bekendste die voor software-ontwikkeling, systeem-engineering, systems security engineering en personeelsmanagement in softwarebedrijven. Die zijn weer met elkaar gecombineerd in een samenhangend model, het CMMI. En daar is de CMMI voor acquisitie van afgeleid.
‘De kleine CMMI voor acquisitie’ (‘klein’ omdat het een sterk ingekorte versie is van een veel uitgebreider Amerikaans handboek) bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat een algemene beschrijving van het CMM voor acquisitie, een inleiding tot de bijbehorende implementatiemethodiek, en een praktisch hoofdstuk over de beheersing van outsourcing met bijbehorende succesfactoren. Het tweede deel bestaat uit een aantal bijlagen, waaronder een handige verklaring van het veelvuldig voorkomende Amerikaanse vakjargon en een tabel met de relevante procesgebieden voor de verschillende functies binnen de uitbestedende organisatie.
Het boek, dat blijkens de ondertitel de basisuitrusting wil bieden die nodig is automatiseringsdiensten succesvol uit te besteden, is zowel bedoeld voor lijn- en projectmanagers die zich met de inkoop van die diensten bezighouden, als voor CMMI-experts die de kwaliteit van het acquisitieproces moeten monitoren en verbeteren.
Die dubbele doelgroep heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat managers en specialisten leren om vanuit hetzelfde model te kijken naar het proces en naar de organisatie, en dat zij een gemeenschappelijke taal aangereikt krijgen om daarover zinvol met elkaar te kunnen spreken. Het nadeel, of eigenlijk het risico, is dat de managers al gauw door de bomen het bos niet meer zien terwijl de specialisten nog lang niet aan hun trekken zijn gekomen. Het is zonder meer duidelijk dat de auteurs van ‘De kleine CMMI voor acquisitie’ hun best hebben gedaan het allemaal zo systematisch mogelijk op papier te krijgen. Of ze daarmee ook een gids hebben geschreven waar de beoogde gebruikkers mee uit de voeten kunnen, zal in de praktijk moeten blijken.
Over Pierre Spaninks
Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.