'Goed geselecteerd! Een nieuwe aanpak van sollicitatieprocedures voor managers' begint met tips om in 13 stappen het werving- en selectieproces vorm te geven. Daarna volgen 30 creatieve werkvormen die managers kunnen gebruiken tijdens sollicitatiegesprekken. Monique Hampsink en Nanette Hagedoorn beloven in Volkskrant banen: 'De gesprekken worden diepgaander, levendig én leuker en hierdoor wordt de selectie eenvoudiger en beter'.
Het boek is vrolijk vormgegeven met veel kleur, mooie foto's van veel mensen en kleine kaders met tip. Een manager tipte me over het boek. Als outplacementcoach blijf ik graag op de hoogte van de laatste trends in sollicitatieland en las het. De werkvormen zijn zeker creatief.
Meerdere zijn gebaseerd op modellen, zoals de hoeden van Bono en de drijfveren van Edgar Schein. Anderen zijn door de auteurs zelf samengesteld, zoals een oefening over wijsheden en een oefening over samenwerken waarbij de kandidaat gevraagd wordt in metaforen te antwoorden. Zo zal de manager inderdaad andere informatie vergaren van de sollicitant. Een mooie oefening vind ik 'Talent en plezier' waarin de sollicitant op een flip-over aangeeft voor welke delen van de functie hij talent heeft en waarin hij plezier heeft. In een voorbeeld krijgt lesgeven voor talent en plezier een J, terwijl de kandidaat bij lesmethoden ontwikkelen twee L tekent. In de kennismakingsoefening 'Hoogtepunten in beeld' vraagt de manager de kandidaat om per element van de functie een hoogtepunt, dieptepunt en keerpunt te noemen. De auteurs willen de kandidaat zo uit de comfortzone halen. Wat ze er niet bij schrijven is dat deze vorm dus impliciet test op extrovertie, zelfreflectie en improvisatietalent. De auteurs schetsen in het eerste deel de noodzaak van het opstellen van een functieomschrijving, een beoordelingsmatrix voor sollicitatiebrieven en daarna een gespreksmatrix. Heel sterk vind ik de tip om commissieleden eerst te vragen om voor zich zelf te reflecteren en vervolgens hun opgeschreven mening en oordeel uit te spreken. Dat voorkomt dat ze zich aan elkaar conformeren. In sommige oefeningen raden de auteurs aan om nog een keer te kijken naar de functie, bijvoorbeeld door te kijken of het team een dromer, denken, doener of beslisser nodig heeft. Mij lijkt het beter om dat te doen bij het opstellen van de functieomschrijving. Wat ik echt mis in het boek is verhalen hoe de oefeningen in de praktijk uitpakken. Ik krijg de indruk dat de auteurs het boek met veel plezier hebben geschreven, vanuit hun expertise van creatieve werkvormen. Er staan wel veel praktijkvoorbeelden in, maar ik heb er slechts één gevonden die direct betrekking had op de beschreven vorm. Dat is het verhaal van een medewerker van het NISB, de werkgever van beide auteurs. Ik zie dus graag een tweede editie waarin praktijkervaringen met de werkvormen zijn verwerkt. Wellicht kan ook het begrip diversiteit uitgebreider terugkomen; nu beperken Hampsink en Hagedoorn zich tot wijzen op man/vrouw verschillen. Kortom: een boek dat bij mij zeker in de kast blijft, om sollicitanten voor te bereiden op dit soort nieuwe werkvormen én om deze vormen te gebruiken om mensen meer zelfinzicht te geven.
Over Hanneke Dijkman
Hanneke Dijkman, van New Options, is loopbaan- en outplacementcoach. Met aandacht, analyse en avontuur vinden haar hoog opgeleide klanten ander werk dat bij hen past. Daarnaast is ze zenleraar bij zen.nl.