De kracht van verbondenheid via internet wordt door Charles Leadbeater krachtig onder woorden gebracht in de titel van het eerste hoofdstuk: 'You are what you share.' In dit hoofdstuk pleit de auteur om kennis zoveel mogelijk te delen met anderen en hen de mogelijkheid te geven om deze kennis aan te vullen. Een aantal mensen weet meer dan één individu. Hierdoor ontstaan weer nieuwe inzichten.
Een mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk Wikipedia. Deze web-encyclopedie wordt door iedereen gecreëerd, beheerd en gebruikt. Maar ook weblogs die ontstaan omtrent producten of issues. In no-time is het mogelijk om ideeën de wereld in te slingeren - zowel positief als negatief.
De auteur maakt met meer voorbeelden duidelijk wat de kracht is van 'We-think'. Het boek gaat nog verder. Leadbeater geeft dit als volgt weer: 'the most exciting business models of the future will be hybrids that blend elements of the company and the community, of commerce and collaboration: open in some aspects, closed in others; giving some content away and charing for some services; serving people as consumers an encouraging them, when it is relevant, to become participants. We-think will gradually change five fundamental aspects of economic life: how we work, consume, innovate, lead and own productive endeavours.'
Dit is precies waar het boek over gaat. Hoe kun je anderen uitdagen zodat ze jou weer uitdagen? Momenteel werken we teveel in eigen hokjes, beschermen we wat we weten. Tot op zekere hoogte werkt dat wel, maar het kan veel sneller door je kennis te delen met anderen en hun bondgenoot te maken. Naast de verhoging van de snelheid, zul je zien dat ook de diepgang toeneemt. Verschillende gezichtspunten levert tenslotte inspiratie en energie op.
Er zijn veel boeken geschreven over wat internet is en kan doen. Langzaam bekruipt mij het gevoel dat ik onderhand wel begrijp wat dit fenomeen allemaal kan doen. Niets is minder waar. Na het lezen van dit boek moet ik concluderen dat de mogelijkheden van internet nog omvangrijker zijn dan ik dacht. Sterker nog: er is nog meer dat we niet eens beseffen! Boeken als 'We-think' maken dat duidelijk.
'We-think' kun je het beste plaatsen als een boek dat een enkel aspect van internet verwoordt en aangeeft wat de mogelijkheden ervan zijn. Ik plaats het boek dan ook in dezelfde categorie als het boek 'The long tail' van Chris Anderson. Het boek 'We-think' inspireert en geeft energie. Het geeft de mogelijkheden en de valkuilen aan van het gebruik van de denktank die we op deze planeet hebben. Het idee dat we alles zelf moeten uitvinden, is achterhaald. We (of in ieder geval ikzelf) maken nog veel te weinig gebruik van deze gigantische denktank. Het delen van informatie leidt tot meer informatie. De auteur weet dit krachtig te verwoorden: 'You are not defined simply by what you own. You are also what you share.'
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.