Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf

Hou je van reizen? Ben je ondernemer of zit je eraan te denken om voor jezelf te beginnen? 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' combineert deze beide interessante onderwerpen door het verhaal te vertellen van de twee jongeren die Lonely Planet bedachten, uitbrachten en grootbrachten. Tony Wheeler en Maureen Wheeler geven een goed inzicht waar je met een beetje lef kunt komen, maar ook dat er veel moed voor nodig is om alle dieptepunten van het ondernemerschap met opgeheven hoofd te doorstaan.

Linda Poort | 17 oktober 2011 | 2-3 minuten leestijd

De reisgidsen van Lonely Planet zijn bekend, heel erg bekend. Ze worden niet voor niets vaak de reisbijbel genoemd. Heb jij een Lonely Planet in de boekenkast staan, of heb je ten minste wel eens een Lonely Planet ingekeken? Weet je dan ook hoe deze serie reisgidsen ontstaan is? Waarschijnlijk niet. Terwijl het wel de moeite waard is, want dat verhaal is een avontuur op zich. De eerste Lonely Planet heette 'Across Asia on the Cheap' en werd uitgegeven in 1973 door het pasgetrouwde Britse stel Tony en Maureen Wheeler, dat zich na een lange reis in Australië vestigde. Elke keer dat ze mensen ontmoetten, stelden die vragen over deze lange reis. Ze hadden al gauw lijsten met antwoorden die ze het vaakst gaven en begonnen in het groot te denken: 'Waarom schrijven we geen reisgids?' Een uitgever was niet nodig.

Want, zei Tony: 'Ik weet hoe je een boek in elkaar moet zetten.' Hij had immers op de universiteit het vak 'kranten uitgeven' gevolgd. Dit geeft goed aan hoe de Wheelers aan hun bedrijf begonnen - net als hun grote reis: 'We weten waar we heen willen en we zien wel hoe we er komen'. In de inleiding van 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' staat: 'Ongeveer zoals onze eerste reis veel belangstelling wekte bij mensen die van grote reizen droomden, zo spreekt het verhaal van Lonely Planet blijkbaar mensen aan die er ooit van hebben gedroomd om van hun passie hun werk te maken'. Dat is zeer zeker waar. Hoewel het gehele verhaal overwegend neutraal verteld wordt met een hoop droge feiten, is het toch een redelijk vermakelijk en leerzaam boek. De voorbeelden van de mooie reizen en de vele drama's die zich (op persoonlijk en zakelijk vlak) voordeden, zorgen ervoor dat je je echt in het verhaal inleeft.

Tevens is het boek een 'trip down memory lane' wat betreft de ontwikkeling van de technologie. Typemachines, drukpersen, een met de voet te bedienen nietapparaat, drukproeven bestaande uit kilometers lange stroken tekst die aan elkaar geplakt moeten worden, floppydisks en een zelfgebouwd boekhoudprogramma, alles komt voorbij. Aangezien oprichters zelf vertellen over de ontwikkeling van Lonely Planet, geeft het verhaal wellicht een eenzijdig beeld van het bedrijf. Desondanks zal het één van de meest interessante bedrijfsgeschiedenissen zijn die je ooit hebt gelezen. En wie weet zet het jou ook wel aan tot een sprong in het diepe.

Over Linda Poort

Linda Poort werkt als medewerker communicatie en webredactie bij IIA Nederland, dé beroepsorganisatie van internal auditors. Ook is ze mede-eigenaar van Wandelenmacedonie.nl, heeft ze het boek Richting Freelancen geschreven en is ze medeauteur van Het Freelancersalfabet. In haar vrije tijd leest Linda alles wat los en vast zit, onder het genot van grote mokken thee en stukken pure chocolade.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden