Het eerste onderdeel van een geweldige presentatie heeft te maken met de persoon die de presentatie geeft. Christopher Witt geeft in 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' aan dat Jij de boodschap bent. Dit betekent dat de boodschap die je wilt overbrengen afhangt van je karakter en reputatie. Laat bijvoorbeeld Donald Trump geen presentatie geven met de boodschap 'Klein is mooi'. Om een geweldige presentatie te geven heb je niet tot doel informatie over te brengen, je hebt een hoger doel. Witt benoemt drie hogere doelen: 1. Het publiek identificeren door te vertellen wie ze zijn en wie ze kunnen worden; 2. Het publiek beïnvloeden in denken en doen 3. Het publiek inspireren tot actie. Om deze doelen te bereiken is het belangrijk om een duidelijk standpunt in te nemen. Dit betekent dat je ook lef moet hebben. Witt spreekt over een boodschap waarmee je naast de mensen staat ('Ich bin ein Berliner'), voor een standpunt staat (stemrecht voor zwarten of vrouwen), maar ook tegen een situatie kan zijn ('zo moeten we niet denken, voelen of handelen'). Charisma helpt bij het geven van een presentatie, maar ook zonder charisma is het mogelijk om een indrukwekkende verschijning te zijn. Zo kun je beter overkomen door jezelf te blijven, contact te maken met het publiek en gegrond te zijn. Ook door anders te zijn kun een je als persoon krachtiger overkomen. Zo kan het helpen om iets anders te zeggen of iets op een andere manier te zeggen. Het tweede onderdeel van een geweldige presentatie is het uitkiezen van een geschikte locatie of gebeurtenis. Zo landde George W. Bush ooit op het vliegdekschip de Lincoln. Hij stapte uit een straaljager in volledige vliegtuiguitrusting en sprak voor een grote Amerikaanse vlag de woorden: 'Mission accomplished' over het slagen van de missie in Irak. Hoewel zijn boodschap vele jaren te vroeg kwam deed dit niets af aan de kracht waarmee de boodschap overkwam. Bepalend voor de gebeurtenis is natuurlijk het publiek. Richt je op wat voor hen belangrijk is en op een passende manier van overbrengen. Witt geeft aan dat je door zes vragen te beantwoorden je eigen boodschap beter kunt overbrengen: 1. Wie is je publiek? 2. Hoeveel weten ze? 3. Hoe denken ze over je onderwerp? 4. Wat zijn hun zorgen of angsten? 5. Wat is hun stijl? 6. Waar moet je het niet over hebben? Een manier om deze 'opmerkelijke' gebeurtenis te gebruiken in het overbrengen van je boodschap, is middels een zogenaamd SAR-verhaal. Hierbij benoem je eerst de Situatie waarin men zich bevindt, dan de te nemen Actie en tot slot het Resultaat. Het derde onderdeel van een geweldige presentatie is de inhoud. Andere 'presentatie experts' hameren er vaak op dat je stem en lichaamstaal 93 procent van de boodschap overbrengen, maar Witt is het hier niet mee eens. Waarom zou je een presentatie nog voorbereiden als het toch niet om de inhoud gaat? Witt ziet juist een boeiende boodschap als meest cruciale onderdeel om tot een geweldige presentatie te komen en hij besteedt hier ook de meeste aandacht aan. Er zijn drie elementen die een boodschap boeiend maken: een goed idee, een duidelijke structuur en de juiste woorden. Een boeiende boodschap is het krachtigste als één idee wordt verteld, bijvoorbeeld Al Gore met 'An Inconvenient Truth'. Waak ervoor om te veel ideeën te presenteren of slechts informatie, in deze gevallen moet het publiek te veel zelf nadenken. Je kan je publiek attent maken op je Grote Idee middels een inleiding, pauze en uitsmijter. Voorbeeld: 'Dus waarde landgenoten (pauze), vraag niet wat jouw land voor jou kan doen. Vraag wat jij kunt doen voor jouw land' (John F. Kennedy) Om het idee duidelijk over te kunnen brengen naar het publiek moet je de presentatie logisch opbouwen. Een mogelijkheid hierin is om je presentatie in stukken te verdelen. Elke stuk bestaat uit een of meer van de volgende elementen: beweringen, bewijs, voorbeelden en deelname van het publiek. In je presentatie kun je gebruik maken van deze elementen om je toespraak begrijpelijk te houden voor je publiek door een logische volgorde te hanteren. Witt benadrukt vooral dat de speech simpel te volgen moet zijn. 'Een verwarde geest zegt altijd nee' is zijn stelling. De kracht van herhaling kan helpen om de boodschap nog krachtiger over te laten komen. Verder raadt Witt aan om vooral een verhalenverteller te zijn. Mensen onthouden niks beter dan een anekdote of een persoonlijk verhaal (ervaring waaruit een inzicht of actie voortkwam). Het vierde en laatste onderdeel van een geweldige presentatie is een meesterlijke voordracht. Dit is de manier waarop je jouw toespraak aan het publiek presenteert. Witt begint met vier tips: 1. Wees jezelf, je kan wel leren van anderen, maar het heeft geen zin hen na te doen. 2. Wees groter en luider om te voorkomen dat je op het podium verstijft. 3. Praat alleen over dingen waar je gepassioneerd over bent. 4. Wees theatraal om jezelf beter te laten overkomen en de aandacht te trekken. Een cruciaal onderdeel van een meesterlijke voordracht is de mate waarin je inspeelt op jouw publiek. Om jouw publiek te kunnen bereiken heb je hun respect en genegenheid nodig. Hoewel je het niet altijd eens hoeft te zijn met het publiek (of zij met jou) kun je weinig bereiken zonder respect voor jouw publiek. Hierbij helpt het om de genegenheid van het publiek te krijgen. Een manier om dit te bereiken is door gemeenschappelijke eigenschappen te benoemen. Bill Clinton en Tony Blair zijn voorbeelden van sprekers die makkelijk contact met hun publiek kunnen krijgen. Witt eindigt zijn boek met het advies om vooral naar het doel van jouw presentatie te kijken. Als dit betekent dat je af moet wijken van de 'regels van presenteren' doe dit dan! 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' is net zo inspirerend als de presentatie die je zelf wilt geven. Door het gebruik van voldoende herkenbare anekdotes laat Witt zien welke manieren echt in de praktijk werken en waarom. Het boek 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' is daarom wat mij betreft een echte aanrader voor ieder die regelmatig een presentatie geeft. Het geeft mogelijkheden meer te bereiken bij je publiek én om zelf beter over te komen.
Recensie
Echte leiders gebruiken geen powerpoint
In 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' geeft Christopher Witt aan hoe je tot een geweldige toespraak kunt komen. Hierbij volgt hij de vier onderdelen die Demosthenos vijfentwintig honderdjaar geleden al benoemde. Een geweldige toespraak bestaat volgens hem uit: 1) een belangrijk persoon, 2) een opmerkelijke gebeurtenis, 3) een boeiende boodschap en 4) een meesterlijke voordracht. 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' is wat mij betreft een echte aanrader voor ieder die regelmatig een presentatie geeft. Het geeft mogelijkheden meer te bereiken bij je publiek én om zelf beter over te komen.
Edwin Voors
|
2 juli 2010