Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mannen die het maken

Van Herwaarden werkt als journalist voor 'Het Financiële Dagblad' en was columnist voor BNR nieuwsradio. Hij wist kennelijk ook dat veel mannen dag en nacht bezig zijn met maar één ding. Ze willen het helemaal gaan maken. Een groot zakenman worden. En vooral heel erg rijk. Clemens van Herwaarden voorziet deze doelgroep van voldoende voer in zijn boek 'Mannen die het maken'. Maar hoe zit het dan met 'vrouwen die het maken', beste Clemens?

Peter Vermeulen | 22 februari 2011 | 3-4 minuten leestijd

Wat een verademing. Eindelijk eens een boek waarin de wat minder bekende succesvolle Nederlandse ondernemers aan het woord komen. En dan ook nog veelal jonge entrepreneurs. Niet weer verhalen over de al veelom beschreven wat oudere ondernemers die regelmatig het nieuws halen. Een compliment aan auteur Clemens van Herwaarden. En dan ben ik alleen nog maar bij de inhoudsopgave. De bekende mannen die het gemaakt hebben, zijn dan wel na de economische crisis enigszins laag gaan liggen. Deze 'graaiende ego's' (deze benaming is niet altijd terecht!) weten momenteel op tijd achter de vensterbank te gaan liggen als zij een camera of microfoon voor de deur zien staan.

Maar dit is niet wat Van Herwaarden wilde. En is juist de charme van het boek 'Mannen die het maken'. Clemens van Herwaarden heeft met zijn collega's namelijk twee jaar lang gezocht naar nuchtere ondernemers die ook in tijd van financiële crisis het hoofd helder wisten te houden. In 'Mannen die het maken' maakt u kennis met een diversiteit aan Nederlandse ondernemers die allen op eigen wijze 'groot' zijn geworden. Hoewel alle geïnterviewden uniek zijn, is er een enigszins te verwachten overeenkomst. Allen hebben uiteraard de kenmerkende eigenschap om over een tomeloze wilskracht te beschikken, daadwerkelijk iets te bereiken. De open deur 'niet bang zijn, gewoon doen' passeert dan ook regelmatig de revue. Maar u zult na het lezen van deze 25 verhalen met respect deze deur open houden voor de beschreven ondernemers. En wellicht ook nog een lichte buiging voor ze maken ook. Stuk voor stuk geen grote ego's. Toch is 'Mannen die het maken' een opsomming van 'ego management' geworden. De term ego management kunt u namelijk op twee manieren lezen. Of iemand heeft een dusdanig ego dat hij het gaat maken in de business. Of iemand krijgt een dusdanig ego nadat hij het gemaakt heeft. Bij de eerste zal zowel de ondernemer als de onderneming blijven floreren, terwijl bij de tweede de business in wat mindere tijden snel ten onder zal gaan. Clemens van Herwaarden heeft ervoor gezorgd dat er een goede verhouding is in zowel de diversiteit in type ondernemer als persoon, als in de variëteit in de branche waarin deze mannen het gemaakt hebben. Hierdoor levert Van Herwaarden een boekwerkje af dat heerlijk wegleest en geen moment verveelt. Tevens heeft Van Herwaarden goed nagedacht over de vorm en lay-out. De foto's op de voorzijde nodigen al uit om meer te weten over deze mannen. En waar hebben zij het dan in gemaakt? En hoe? Zo wordt u van een vierendertigjarige sloopgigant Wim Beelen gesleept naar de zeventienjarige Robbin Robijn die succesvol invalidenkarretjes verkoopt. Ook zult u met verbazing en respect de successtory lezen van de aan de rolstoel gekluisterde optimist Joost Nauta. Hij wist ondanks zijn beperking een zorgonderneming uit de grond te stampen. Door de wellicht zeer bewust gekozen diversiteit aan Nederlandse ondernemers zorgt Clemens van Herwaarden ervoor dat u (nog meer) het gevoel krijgt dat ook u een man bent die het kan maken. 'Mannen die het maken' is een prachtig boekwerkje dat u zal inspireren. Advies: neem elke avond voor het slapen gaan telkens een ondernemer door. En herhaal dit een aantal keren. Denk aan mijn beschrijving van ego management. Kijk 's morgens in de spiegel, stop met erover praten, rol uw mouwen op en maak uw droom waar. Enige kritiek die ik heb, is dat het boek het in mijn ogen nog meer gemaakt zou hebben als er ook een aantal succesvolle vrouwen in opgenomen was. Afsluitend wil ik nog melden dat Clemens van Herwaarden in mijn ogen ook behoort tot de 'mannen die het maken'. Maar dan met een prachtig boekje.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden