Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Lean Solutions

Sinds een jaar zijn we bezig om in de organisatie waar ik werkzaam ben het 'lean' denken te integreren. Letterlijk vertaald betekent 'lean' mager. 'Lean' denken houdt in om dat te doen wat echt nodig is, en uit te bannen wat niet nodig is. Zo simpel mogelijk dus, zonder verdere nevenactiviteiten of verspillingen zoals voorraadvorming, dubbele handelingen, controles, enzovoort. Het klinkt simpel en logisch maar de praktijk is toch anders. Ook met het 'Handboek Lean Solutions' van James Womack en Daniel Jones op schoot.

Eric van Arendonk | 14 augustus 2007 | 2-3 minuten leestijd

Het 'Handboek Lean Solutions' is een vervolg op het eerder verschenen boek 'Lean Thinking'. In dat boek zijn de methoden en technieken besproken om verspilling te vermijden. Dit boek pakt de draad weer op en gaat verder door te kijken wat er aan consumentenkant aan 'lean' methoden zijn te introduceren. Onbedoeld komen we dan toch weer aan productiezijde uit, aangezien daar de meeste processen starten. Als je 'Lean Thinking' nog niet gelezen hebt, is het boek 'Lean Solutions' toch goed te lezen. Je mist een beetje de technieken en methoden om te komen tot 'lean', maar de essentie van ervan is simpel te begrijpen. Je zult wel enthousiast raken over het concept 'lean', en dan alsnog het eerste boek willen gaan lezen.

De 'lean' gedachte vanuit de consumentenhoek wordt beschreven aan de hand van een voorbeeld. Een waarschuwingslampje op het dashboard van een auto springt aan en volgens de handleiding is dat het signaal om je bij een garage te melden. Het voorbeeld gaat ervan uit dat je nog geen vaste garage hebt. Het hele proces van zoeken, bellen, afspraak maken, er naar toe rijden, uitleggen wat er loos is, vervangende auto regelen, enzovoort, wordt beschreven en in een schema geplaatst. Dan wordt duidelijk wat er feitelijk aan zogenaamde waardecreatie gebeurt: en wel een fractie van de totaal bestede tijd. Vervolgens wordt het proces anders ingericht waardoor voor de consument maar ook voor, in dit geval, de garage alles sneller en efficiënter kan gaan. Een mooi voorbeeld vormt ook de Britse supermarktketen Tesco. Door de consument centraal te stellen, wisten ze diverse supermarktformules te ontwikkelen die volledig aansluiten bij de verschillende consumentenbehoeften. Natuurlijk ontbreken er geen voorbeelden van Toyota. Zij zijn namelijk beroemd in het doorvoeren van 'lean' toepassingen. De titel 'handboek' is wat zwaar aangezet. Het boek is wel als zodanig opgezet met stappen in de juiste volgorde, maar voor een echt handboek is het wat summier. Er staan geen plannen van aanpak in of checklisten. Wel volop nuttige tips die je zeker verder zullen helpen in het vertalen van 'lean' naar je eigen organisatie. Ten slotte schetsen Womack en Jones een beeld van een toekomstige 'lean' wereld. Soms lijkt deze wat futuristisch maar hij zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan dat wij denken. De voortschrijdende techniek zal het zeker in de toekomst mogelijk maken dat wij als consumenten onbetaald werk niet meer hoeven uit te voeren, zoals boodschappen doen, of een auto onderhouden en benzine tanken. Krijgen we meer tijd voor leuke dingen. Het 'Handboek Lean Solutions' is een aanrader voor iedereen die nieuwsgierig geworden is naar 'lean' of wil weten waarom Toyota het beter doet dan de rest van de automobielbranche, en zelfs binnenkort General Motors van de troon zal stoten. Voor degenen die al met 'lean' bezig zijn, is het een leuk boek om kennis te nemen van de verdere mogelijkheden van dit fenomeen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden