'De One Minute Ondernemer' is een fictieve parabel over ondernemer Jud McCarley en zijn weg naar een succesvolle onderneming. Kenneth Blanchard, Don Hutson en Ethan Willis eindigen ieder hoofdstuk met een lijst van zaken die voor een (startende) ondernemer van belang kunnen zijn, de 'Eén minuut inzichten'. Hoewel de inhoud anders is, is de opzet gelijk aan de vorige boeken van Kenneth Blanchard. En deze aanpak is niet voor niets succesvol; het verhaal leest lekker weg en alle relevante punten worden voor de lezer op een handige manier samengevat. Wat betreft de vraag of er in het boek inhoudelijk veel nieuwe zaken aan de orde komen, is het antwoord: dat valt wel mee.
Op de 'Eén minuut inzichten' valt op zich weinig af te dingen. Een selectie: 'Zoek de mensen op die je bewondert en van wie je wat kan leren', 'Winst is het loon dat je krijgt als je aandacht voor je klanten hebt en een motiverende omgeving voor je medewerkers weet te creëren' en 'Gedreven medewerkers bepalen het succes van je onderneming'. Soms nemen de inzichten zelfs New Age-achtige vormen aan: 'Op het ondernemerspad komen maar weinig mensen zonder reden in je leven', 'Wees vrijgevig met je rijkdom, talent en tijd en leid zo een gelukkig en bevredigend leven'. In hoeverre je daar als ondernemer direct praktisch mee uit de voeten kunt, is dan de vraag. In het verhaal en in de lijstjes met inzichten wordt duidelijk aangegeven wát je als ondernemer moet doen, over het hóe' 'is het boek veel minder expliciet. Wat het boek uiteindelijk het lezen waard maakt, zijn het enthousiasme en de energie die eruit spreken. De 'alles is mogelijk'-mentaliteit komt in alles duidelijk naar voren. Als je twijfelt over het ondernemerschap, trekt dit boek je mogelijk over de streep. Zoals gezegd zijn de inzichten misschien niet allemaal nieuw, maar voor het grootste gedeelte goed om als (startende) ondernemer even op een rijtje te hebben. Tot slot. Niet opgenomen in de 'Eén minuut inzichten', maar wat mij betreft één van de leukste, is de hamvraag voor iedere ondernemer: 'Zijn er mensen die willen betalen voor wat ik het liefst doe?' Want als niemand geld overheeft voor wat je te vertellen hebt, heb je een hobby en geen bedrijf.