Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Vikingen zijn terug - en deze keer met een strak businessplan

Historisch worden de Vikingen gezien als rovende heidense barbaren die op brute wijze landen overvielen. Indien zij aanvielen, deden ze dat niet door middel van een groot leger maar met een goed idee. Dit was vaak heel eenvoudig, zoals een verrassingsaanval met brute berovingen. De buit verkochten zij elders op markten. 

Peter Vermeulen | 15 oktober 2008 | 3-4 minuten leestijd

Eeuwenlang waren ze de meest geslaagde zakenmannen van Europa. De Vikingen zetten handelsroutes op van Scandinavië tot aan Rusland en van het Midden-Oosten tot aan Afrika. Wat is er veranderd? In deze eeuw wordt Scandinavië beschouwd als een van de meest vreedzame en welvarende samenlevingen ter wereld. Steve Strid en Claes Andréasson lichten met het boek 'De Vikingen zijn terug' een Scandinavische kijk op zakendoen in de 21ste eeuw toe. Zijn de Vikingen terug met een strak businessplan?

Onderzoek wijst uit dat Zweden, Noorwegen, Denemarken en IJsland nog geen twintig miljoen inwoners heeft. Hieruit blijkt dat de Vikingen slechts 0,3 procent van de totale wereldbevolking uitmaken. Toch zijn ze goed voor 3 procent van de wereldexport. Steve Strid en Claes Andréasson beschrijven hoe u een andere manier van naamsbekendheid kunt verwerven voor uw bedrijf of product in 'De Vikingen zijn terug'. Deze methode laat eveneens zien waarom adverteren niet werkt, waarom dat goed is en waarom concurrentie onzin is. Ook lichten ze aan de hand van praktijkvoorbeelden toe waarom straffen en belonen een minderwaardige manieren van motiveren zijn en waarom geld niet het belangrijkste is in de wereld. Wie kent ze niet. Bekende bedrijven zoals IKEA, LEGO, Volvo, Hennes & Mauritz, Saab, Electrolux, Ericsson en ABBA. Ondanks een bevolkingsaantal dat amper groot genoeg is om een grote stad te vullen, hebben de Scandinaviërs veel marketingsuccessen geboekt. Welk businessplan hanteren de moderne Vikingen? Hoewel ze vandaag de dag beschaafder te werk gaan, zijn de Vikingen nog altijd springlevend. Zonder leger vallen ze nog steeds aan met een goed idee en een nieuwe benadering van adverteren, marketing, cultuur en bedrijfscultuur. Hoewel bovenstaande bedrijven zeer verschillende producten verkopen, hebben ze een gemeenschappelijk kenmerk.

Deze ongeschreven maar diepgewortelde Scandinavische filosofie noemen Steve Strid en Claes Andréasson 'het Vikingmanifest'. Dit is een nieuwe manier van werken, bedrijfs- en ontwikkelingsbeleid, gebaseerd op vindingrijkheid, teamwork, verhalen vertellen, durf en gevoel voor humor. De auteurs beschrijven dit manifest als volgt: 'Het Vikingmanifest beschrijft een nieuwe manier van zakendoen, gebaseerd op gezond verstand, fatsoen en verrassingsaanvallen. Gaandeweg blijkt dat het Vikingmanifest net zoveel door Scandinavische als niet Scandinavische bedrijven toegepast wordt. Zowel in het bedrijfsleven als bij non-profitorganisaties en zelfstandige ondernemingen. Het blijkt te gaan om het op een positieve manier beheersen van de ongelofelijke kracht die ontstaat wanneer twee culturen botsen. Veel van deze methoden zijn ongebruikelijke ideeën, grenzend aan managementheiligschennis. Het zijn nieuwe ideeën of oude, en ze werken.' 'De Vikingen zijn terug' is opgebouwd uit vijftig onsamenhangende titels zoals 'Denk groot en zie de kleine opening'. Deze gaat over de succesvolle Cryos International Sperm Bank. De analyse in hoofdstuk 'Plan je aanval' beperkt zich tot de regels: 'Pak je wapens, je hersens en je moed bijeen. Het is tijd om je aanval te plannen.' In 'Het gereedschap blijft hetzelfde' beschrijven Strid en Andréasson waarom de Vikingen zo succesvol waren, hoewel ze dezelfde wapens hadden als hun concurrenten. 'De sleutel tot hun succes was hoe, wanneer en waar ze die gebruikten.' Volgens de schrijvers is dit ook toepasbaar is op de huidige marketingtools! Want hier moet u het als lezer mee doen. Steve Strid en Claes Andréasson proberen in 'De Vikingen zijn terug' het geheim van succesvolle Scandinavische bedrijven uit te leggen. Zij blijven echter hangen in een opsomming van weetjes over Scandinavische merken. Het geheim achter het strakke businessplan van de huidige Vikingen is mij niet duidelijk geworden. Bij het Vikingmanifest gaat het er om hoe je dat wat je hebt op een andere manier gebruikt. Maar hier hebben Steve Strid en Claes Andréasson zich zelf niet aan gehouden.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden