Prompt organiseerde de ROA samen met zusterorganisatie Ooa en het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) een conferentie. Daar staken acht consultants de koppen bij elkaar en startten de Greenfield Groep, een netwerkorganisatie voor organisatie adviseurs die zich in hun werk willen laten inspireren door het fenomeen sociale innovatie.
Met dat onderwerp is men in werkgevers-, werknemers- en wetenschappelijke kringen al wat langer bezig. Centraal in sociale innovatie staat het aanboren van de natuurlijk aanwezige betrokkenheid van werknemers waardoor ze meer zingeving ervaren in hun werk, en de resultaten aanmerkelijk kunnen verbeteren. Inderdaad, we hebben het hier over de eeuwig gedroomde win/winsituatie waarvan de cynici onder ons plegen te zeggen: eerst zien, dan geloven.
Daarom is het des te aardiger dat diezelfde consultants van de Greenfield Groep besloten een boek samen te stellen met talloze praktijkvoorbeelden van organisaties en bedrijven waar sociaal innovatieve projecten daadwerkelijk tot goede resultaten hebben geleid: Kookboek sociale innovatie. We lezen hoe DSM een Delftse fabriek voor Nederland wist te behouden, hoe een stichting het initiatief nam om vraaggestuurde woningbouw voor senioren te realiseren, of hoe wegrestaurantketen Hajé langdurig werklozen weer aan het werk krijgt.
Via zo’n twintig cases ontstaat bij lezing een inspirerend beeld van wat er in Nederland zoal is klaargespeeld op dit gebied, een en ander gelardeerd met interviews met mensen als professor Henk Volberda (verwoorder bij uitstek van dit gedachtegoed), CNV Bedrijvenbond-voorzitter Jaap Jongejan en Alexander Rinnooy Kan zelf. Om het te verluchtigen hebben de auteurs er een kookboek van gemaakt. Van mij had dat niet gehoeven, want de verhalen spreken voor zich. Maar het komt de uitbundige vormgeving ten goede en maakt van het geheel een smakelijke hap. Over een paar jaar een nieuwe editie met honderd cases graag.