Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

(R)evolutie van werk

Bas van de Haterd, professioneel bemoeial, geeft in zijn boek (R)evolutie van werk inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen die anno 2013 plaatsvinden. De ondertitel – sociaal kapitaal in organisaties – vat mijn inziens het boek het beste samen. Bedrijven maken namelijk een transitie door (of gaan deze meemaken) van Human Capital naar Social Capital. Hoe dit gebeurt en waarom dit gebeurt beschrijft Van de Haterd tot in detail. Hoe bedrijven deze transitie moeten managen blijft helaas achterwege.

Lodi Planting | 22 maart 2013

Het boek begint met een hoofdstuk over de geschiedenis van werk. Van de Haterd slaat de spijker op zijn kop als hij zegt dat we momenteel aan het begin staan van de derde grote revolutie op het gebied van werk. Na de agrarische transitie en de industrieële revolutie zitten we nu in de kennisrevolutie. Het internet is de enabling technology die deze revolutie stuwt. Het is belangrijk dit als zodanig te erkennen anders is het moeilijker om de huidige trends en ontwikkelingen te vatten. De hoeveelheid kennis die o.a. dankzij het internet voorhanden is, wordt aan een snelheid gereproduceerd die wij niet kunnen vatten. Dit vertaalt zich in een aantal trends en ontwikkelingen. Van de Haterd licht de volgende toe: - de drang naar duurzaamheid wordt groter; - mensen zijn op zoek naar zingeving (de bovenste trede van Maslow); - het vertrouwen van mensen in organisaties neemt af; - horizontale oplossingen zijn manieren van mensen om elkaar te helpen zonder tussenkomst van een organisatie; - de prosumer is de professionele en/of producerende consument; - ketensamenwerking is iets van alle tijden; - in een transparante wereld zijn leugens niet meer vol te houden; - de grootste concurrenten van een organisatie zijn niet zijn concurrenten, maar zelfstandigen of consumenten die het zelf gaan doen; - consumenten willen steeds vaker betalen voor resultaat, niet voor inspanning; - steeds meer mensen hebben meerdere banen, niet omdat ze niet rond kunnen komen, maar omdat ze op die manier hun talenten optimaler kunnen benutten. Op basis van de geschetste trends en ontwikkelingen waagt van de Haterd zich aan een voorspelling hoe de toekomst van werk er uit zal gaan zien. Ik noem de belangrijkste voorspellingen van Van de Haterd. 1. De digitalisering van veel werkzaamheden zal de internationalisering van eind 20e, begin 21e mogelijk omdraaien. 2. Dat het personeel de grootste asset is hoor je in veel boardrooms. Toch staat het personeel bij kosten op de resultatenrekening en niet bij bezittingen op de balans. 3. De grootste concurrenten van een organisatie zijn niet zijn concurrenten, maar zwermen zelfstandigen. 4. De levensduur van organisaties zal afnemen naarmate de snelheid van innovaties toeneemt. 5. Het begrip externe werknemer zal een vlucht nemen. 6. Steeds meer organisaties zullen een flexibele kern gaan gebruiken. 7. In organisaties zijn twee soorten werkzaamheden, de continue werkzaamheden en de projectmatige werkzaamheden. 8. De manier waarop mensen beloond worden voor hun werk zal uiteindelijk in lijn komen met de werkzaamheden, de risico's en de resultaten. Alle bovenstaande voorspellingen leiden tot de ondertitel van het boek: sociaal kaptiaal in organisaties. Mensen zullen in de toekomst worden beoordeeld op hetgeen ze kunnen en laten zien in plaats van hetgeen ze roepen te kunnen/kennen. Meer nog mensen zullen in de toekomst net datgene gaan doen wat men het liefste doet (en dus het beste kan). In grote lijnen sluit ik me hier bij Van de Haterd aan. Ik heb het boek '(R)evolutie van werk' van Bas van de Haterd met plezier gelezen. Het leest zeer vlot en het is een duidelijke visie welke kant de maatschappij op gaat. Specifiek met het oog op het binden en boeien van personeel zullen de trends en ontwikkelingen een grote impact hebben. Dezer dagen is het al niet eenvoudig om talent te binden en boeien vanuit goed werkgeverschap en dat zal in de nabije toekomst nog lastiger worden. Het boek geeft echter wel een aantal handvatten, maar geen duidelijke how to manual, waar bedrijven zich aan kunnen optrekken, maar de vraag is: zijn zij niet al te laat? Eén ding is zeker – het boek moet zeker worden gelezen door bedrijfsleiders en HR professionals.

Over Lodi Planting
Lodi Planting is host van www.retentie-management.com een onafhankelijk kennisplatform voor het binden en boeien van personeel. Binnenkort eigenaar van het adviesbureau Employerbility dat goed werkgeverschap nastreeft. En bovendien enorm reislustig. Wil je meer weten? Volg Lodi op Twitter, Linkedin of Google+.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden