Wat is belangrijk? Waar moeten we op rekenen? Welke internationale invloeden kunnen we verwachten? En hoe zit het met de vergaande digitalisering? Stuk voor stuk vragen die bij mij opkomen als ik denk aan de toekomst van werk. En ik wil de antwoorden weten, omdat ze effect hebben op mijn onderneming en op de bedrijven van mijn klanten.
Bas van de Haterd zet ze in '(R)evolutie van werk' helder uiteen. Met de fijne schrijfstijl die ik al in zijn eerdere boeken heb gezien. En met een schat aan interessante wetenswaardigheden om verder over na te denken. Om bij het begin te beginnen blikt Van de Haterd terug op de geschiedenis van werk. Goed om weer eens bij stil te staan bij hoe het was en nu is. We staan aan de vooravond van een derde revolutie als het gaat om werken: de digitale (kennis)revolutie. Na de geschiedenis komen al snel de huidige trends en ontwikkelingen aan bod.
De drang naar duurzaamheid bijvoorbeeld. Duurzaamheid die verder gaat dan milieu- en diervriendelijk leven en bewust omgaan met onze werk- en woonomgeving. Ook arbeidsrelaties vragen om duurzaamheid. Het investeren in menselijk kapitaal bijvoorbeeld. Andere trends in de huidige werkwereld zijn de zoektocht naar zingeving en het ontstaan van cirkels van vertrouwen. Vertrouwen hebben in andere mensen, hun aanbevelingen en de hulp die zij bieden. Horizontale oplossingen, de prosumer, radicale decentralisatie, het zijn allemaal trends die nu al zichtbaar zijn.
Ook leuk: de term /worker. Iemand die meerdere banen combineert, al dan niet voortkomend uit hobby. Dat legt meteen een mooie link naar het vinden van zingeving. Vervolgens bundelt Van de Haterd de trends tot zijn visie op de toekomst van werk. Zoals in het hele boek ook nu met aansprekende voorbeelden. In 8 toekomstlijnen geeft hij weer hoe werk zich aan het ontwikkelen is. Denk aan de tijdelijkheid van organisaties, de zwermen van zelfstandigen en beloningsmodellen.
Hij geeft uitleg en laat zien welke mogelijkheden er voor ons te vinden zijn. Sommige al snel, andere vragen om wat meer tijd. Aan het eind van elke toekomstlijn vindt u een aantal vragen om te kijken hoe u omgaat met deze nieuwe ontwikkelingen. En u ziet welke huidige trends leiden tot de nieuwe lijn.
Tot slot volgt de conclusie over de (R)evolutie van werk: van human capital naar social capital. Alles bij elkaar aantrekkelijk boek voor iedereen die wil weten waar de veranderingen van werk toe kunnen leiden.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.