Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zelfmanagement

Het is nog maar een halve eeuw geleden dat er niet zoveel te kiezen was: je geloof werd bepaald door de kerk waarin je gedoopt was en je opleiding en beroep werden bepaald door de sociale klasse waarin je was geboren. Hoe anders is dat voor de student van nu! Het leven hangt tegenwoordig van keuzes aan elkaar. Keuzes die pas goed te maken zijn wanneer je antwoord hebt op vragen als 'Wat heb ik in huis?', 'Wie ben ik?', 'Wat wil ik?' en 'Hoe pak ik het aan?'. Susanne Brakkee schreef daarom 'Zelfmanagement'; een handzaam boek dat de student handvatten aanreikt om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Anne-Mieke Vermeer | 2 april 2008

Susanne Brakkee schreef 'Zelfmanagement' speciaal voor de 'rugzakstudent'. Dit is de jongvolwassene die zich een weg moet zoeken in studie, stage en loopbaan en daarbij zelf de bagage in zijn rugzak moet verzamelen om deze weg succesvol af te kunnen leggen. Gelukkig staat die student er tegenwoordig niet alleen voor. In de afgelopen decennia zijn velen hem voorgegaan op deze zoektocht en hebben daar verslag van gedaan in de vorm van uiteenlopende theorieën en modellen. Brakkee heeft daarvan, vanuit de praktijk van het hoger beroepsonderwijs, een selectie gemaakt en die verwerkt in een logisch opgebouwd en overzichtelijk boekje. Zoals ze zelf zegt: 'niets is nieuw, vrijwel alle elementen zijn in de loop van jaren onderweg (...) door mij verzameld en beproefd.' Laat u niet op het verkeerde been zetten door de dikte (of juist het gebrek daaraan) van het boek. In de 140 pagina's vindt u een enorme hoeveelheid informatie. In elk hoofdstuk komt kort en bondig de theorie aan de orde, gevolgd door psychologische modellen en vragen waarmee men aan de slag kan. In de tien hoofdstukken passeren de volgende onderwerpen: 1. de grote levensvraag: 'wat is de zin van mijn bestaan?' 2. het analyseren van de eigen levensgeschiedenis en de invloed daarvan op toekomstplannen; 3. zelfanalyse, voor een betere communicatie met jezelf en anderen; 4. het onderzoeken van kernkwaliteiten en valkuilen; 5. inzicht in de persoonlijke leer- en werkstijl; 6. het inventariseren en ordenen van informatie en het maken van een goede planning; 7. het werken in teamverband en inzicht verwerven in de eigen rol binnen het team; 8. diverse technieken om de creativiteit van je denken te vergroten; 9. hulpmiddelen voor een betere argumentatie; 10. hoe presenteer ik mijzelf? Voor een eerste verkenning van de existentiële vragen is 'Zelfmanagement' een uitstekend hulpmiddel. Wie zich verder wil verdiepen in een onderwerp, wordt bovendien op weg geholpen door de beknopte literatuurlijst aan het eind van het boek. Het boek hanteert een prettige open benadering, zowel in vorm als in inhoud. De overzichtelijke opzet van het boek maakt het makkelijk om te 'zappen' naar de onderwerpen die het meest aanspreken. Er is nergens sprake van een oordeel over goed of fout, er zijn geen standaardoplossingen; alleen middelen om het eigen antwoord te vinden. De aanmoediging in de inleiding om ervaringen te delen met anderen, lijkt me daarbij zinvol. Jammer dat de aanvullende site waar in het boek naar verwezen wordt (www.zelfmanagement.wolters.nl), bij het schrijven van deze recensie nog niet 'in de lucht' was. In deze tijd van permanente educatie en persoonlijke groei, is het de vraag of je ooit geen rugzakstudent meer bent. Dus of er ooit een moment komt waarop je een definitief antwoord hebt op de vier basis vragen van het leven: wat ben, kan, wil en doe ik? Tot het moment waarop er een definitief antwoord is op die vragen, is dit boekje een handige staalkaart van modellen, vragen etcetera om met jezelf in overleg te blijven.

Over Anne-Mieke Vermeer

Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden