Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mutual sustainability

Er is veel geschreven over stakeholdermanagement, waarbij gekeken werd naar de interesse en de macht van de verschillende stakeholders, veelal gestuurd op financiële indicatoren. Kees Verschoor en Jean-Paul Boerekamp hebben in hun boek 'Mutual sustainability' een nieuwe verdieping van stakeholdermanagement gepresenteerd. Ze stellen niet alleen de relatie centraal, maar reiken ook nog eens een instrument aan om de verschillende relaties te beoordelen, te kwantificeren en zo werkelijk te sturen op duurzame relaties.

Mark Stolzenbach | 7 december 2011

Zakelijke empowerment en persoonlijke verbetering - Kees Verschoor en Jean-Paul Boerekamp brengen duidelijk in het begin naar voren wat ze bij de lezer willen bereiken met 'Mutual sustainability'. Na tien zeer herkenbare alledaagse ergernissen van de manager geven ze aan dat mutual sustainability - het sturen op relaties - eigenlijk iedereen verder kan helpen in een organisatie, zowel op macro- als microniveau. Mutual sustainability wordt gedefinieerd als 'Voortbestaan door je te richten op je relaties in het besef van wederzijdse afhankelijkheid'. 'Het concept van waardetoevoeging in de relatie wordt gezien als een voorwaarde. Om het concept van mutual sustainability te ondersteunen worden een viertal instrumenten aangereikt om het in de praktijk hanteerbaar te maken: - StakeholderWeb; model om te structureren en prioriteren - WedA; model om wederzijdse afhankelijkheid en relaties in kaart te brengen - vier vragen; instrument om relaties te meten - BEAM; houding om je relaties te onderhouden en te verbeteren Vervolgens geven de schrijvers meerdere praktijkvoorbeelden en wordt er een heldere achtergrond van de verschillende toepassingsgebieden gegeven, zoals strategie, commercie en HR. Afsluitend worden de hindernissen besproken die de belangrijke eerste stappen van sturen op relaties in de weg kunnen staan. Een aanmoediging dus om het beschreven in de praktijk te brengen. De gedachte van mutual sustainability is inspirerend; de schrijvers geven genoeg succesvolle praktijkvoorbeelden om overtuigd te raken van het belang van het sturen op relaties. Verder rekenen ze af met een imago dat sturen op relaties 'soft' zou zijn. De gepresenteerde instrumenten zijn juist een hulpmiddel om 'harde' keuzes te kunnen maken en uit te leggen aan de stakeholders. Ik verwacht niet dat het concept een oplossing zal zijn voor al de gepresenteerde managerergernissen, maar weet zeker dat het een zeer bruikbaar instrument is voor veel managers in de huidige complexe en onzekere economische omstandigheden. De toegankelijke, concrete en heldere schrijfstijl in combinatie met de verduidelijkende plaatjes maakt het een makkelijk te lezen boek. Het enthousiasme van de schrijvers voor dit onderwerp komt goed naar voren en het was dan ook niet onverwacht te lezen dat beide schrijvers als consultants het gedachtengoed verder willen verspreiden. In ieder geval hebben de auteurs met dit boek een goede eerste aanzet gedaan.

Over Mark Stolzenbach
Mark Stolzenbach is Sales Director bij DSM Coating Resins B.V. en is bestuurslid bij de vakgroep B2B-Marketing van het NIMA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Kees Verschoor, Jean-Paul Boerekamps
Mutual sustainability

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden