Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verander mee met de wereld (John P. Kotter) - Trainings DVD

John Kotter illustreert aan de hand van een aantal goede en een aantal slechte voorbeelden, waarom het zo belangrijk is om mee te blijven veranderen met de wereld om ons heen. De voorbeelden op deze dvd zijn toegankelijk en ideaal om dit besef in uw organisatie te bewerkstelligen. Vervolgens presenteert de bestsellerauteur zijn 8-stappenmodel, zodat u vervolgens ook aan de slag kunt met uw veranderingsproces. Een inspirerende dvd!

Joris Arts | 23 december 2010

Professor John Kotter praat u op de dvd 'Verander mee met de wereld!' bij over veranderprocessen. Kotter is docent aan de Harvard Business School en bekend van onder andere de bestsellers 'Leiderschap bij verandering' en 'Onze ijsberg smelt!' Op de dvd staan naast de hoofdfilm ook een interview en handleiding die u helpen om de dvd zo effectief mogelijk in te zetten. De hoofdfilm begint met de stelling dat de wereld om ons heen niet alleen blijft veranderen, maar dat deze veranderingen elkaar ook steeds sneller opvolgen. Kotter bespreekt vervolgens vier organisaties, waarvan twee een goed voorbeeld en twee een slecht voorbeeld zijn. Polaroid is één van de slechte voorbeelden. Het bedrijf, opgericht in 1932, bleef innoveren en verbeteringen aanbrengen in de instant-fotografietechnologie. Het bedrijf was uitermate succesvol, maar dat zorgde voor zelfgenoegzaamheid. Ondanks dat men bleef innoveren, negeerde het de digitale revolutie en het feit dat Japan zich op de fotografie markt begaf. De gevolgen mogen duidelijk zijn, Polaroid ging eind jaren 90 failliet. De les is simpel. Zelfs het slimste team en de meest geprezen organisatie kan falen als ze de uitdagingen van verandering niet aangaan. Bij het bespreken van de goede voorbeelden wordt duidelijk dat het op een slimme manier voortdurend aanpassen aan de veranderingen in je bedrijfstak, de sleutel is om succesvol en winstgevend te worden én te blijven. Om dit ook in uw bedrijf te bewerkstellingen, bespreekt Kotter zijn acht-stappen- proces, bekend uit de bestseller ´Leiderschap bij verandering´. In het interview van ongeveer twintig minuten gaat John Kotter in op een aantal vragen. Hij begint met de vraag hoe je het veranderingsprogramma kunt inzetten. Dit kan volgens Kotter in verschillende situatie. Om mensen wakker te schudden, angst weg te nemen of als voorbereiding om een visie te vormen. Vervolgens geeft Kotter tips om te beginnen met uw eigen veranderingsproces. Welke obstakels zult u tegenkomen, hoe neemt u zorgen weg bij uw medeveranderaars? En welke fouten maken veel organisaties, hoewel er intelligente mensen werken? In de handleiding wordt aandacht besteed aan de manieren waarop u het programma kunt inzetten. De auteur geeft suggesties voor welke doelgroep welke aanpak te kiezen. Directieleden raadt hij bijvoorbeeld naast de film ook het interview aan, terwijl hij de hoofdfilm voldoende acht voor urgentiebesef bij medewerkers. Daarnaast staat er een samenvatting van de hoofdfilm en het acht-stappen-proces voor succesvolle verandering. Het document besluit met een aantal discussievragen en een oefening die u met uw team kunt doen. Ik ben enthousiast over de dvd. Kotter spreekt op een ontspannen, inspirerende manier over herkenbare voorbeelden. In mijn bedrijfstak, de gezondheidszorg, denken veel medewerkers nog steeds dat we aan het veranderen zijn naar een einddoel, maar de film op deze dvd illustreert op een toegankelijke manier dat verandering een continuüm is en dat als het op de juiste manier gemanaged wordt, leuk en lonend kan zijn. Het vertonen van de film is een goed hulpmiddel om dit besef te bewerkstelligen.

Over Joris Arts
Joris Arts is ziekenhuisapotheker en hoofd ziekenhuisapotheek van het Antonius Ziekenhuis Sneek en Emmeloord. Zijn team van ruim 50 mensen streeft er dagelijks naar de patiënten in het Antoniusziekenhuis en de aangesloten verpleeghuizen van optimale farmaceutische zorg te voorzien.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden