De basis van deze publicatie wordt gelegd in de visie van Ghemawat op de globalisering van de wereld van vandaag die hij als 'semiglobalized' aanduidt. Ghemawat gaat er namelijk vanuit dat de verschillen tussen landen groter zijn dan momenteel wordt erkend en dat volledige globalisering daarom een te eenvoudige voorstelling van zaken is. De theorie die Ghemawat uiteenzet, is gebaseerd op zowel de overeenkomsten als de verschillen tussen landen. Het doel van zijn boek is dan ook om het begrip rondom grensoverschrijdende strategieën op te rekken en een diversiteit aan internationaliseringstrategieën te introduceren. Ghemawat presenteert een tweetal instrumenten die organisaties kunnen helpen bij het bepalen van hun internationale strategie. Het eerste instrument noemt hij het 'CAGE afstandskader'. Op basis van Cultuur, Administratie, Geografie en Economie kan een organisatie volgens Ghemawat bepalen in hoeverre een ander land verschilt van het thuisland van de organisatie. Op basis hiervan kan de organisatie een gepaste strategie bepalen. Het tweede instrument dat Ghemawat beschrijft, is de zogenaamde 'ADDING scorekaart'. Deze kan worden ingezet om te bepalen waarom een organisatie zou moeten globaliseren. De componenten van de scorekaart zijn: meer volume, verminderen van kosten, differentiatie, verbeteren van aantrekkelijkheid van de industrie en het genereren van kennis (en andere middelen). Wanneer deze componenten bij elkaar opgeteld een significante waardevermeerdering betekenen, dan wordt het interessant om te globaliseren. Het hart van het boek bevat de drie strategieën die Ghemawat introduceert voor waardevermeerdering op internationaal niveau. Deze 'AAA-strategieën' zijn: Adoptie, Aggregatie en Arbitrage. Zij spelen alledrie in op verschillen met andere landen. De adoptiestrategie is gericht op het aanpassen aan verschillen tussen landen. Dit wordt veelal gedaan door variatie aan te brengen in producten. Deze strategie is tot nu toe het meest gebruikt door organisaties. Met de aggregatiestrategie probeert men grensoverschrijdende verschillen te boven te komen door landen met dezelfde verschillen te groeperen. Het kost echter vaak tijd en volharding om van deze strategie de vruchten te plukken. Met de arbitragestrategie worden de verschillen tussen landen uitgenut ter bevordering van waardevermeerdering. Deze strategie kan volgens Ghemawat worden ingezet op alle elementen van het CAGE afstandskader en kan alle elementen van de ADDING scorekaart verbeteren. De arbitragestrategie vraagt eveneens om duurzame verbondenheid en volhardendheid. De AAA-strategieën zouden organisaties volgens Ghemawat moeten helpen om hun internationale strategieën aan te scherpen. Hij beveelt aan om ten minste één AAA-strategie te omarmen en daarnaast mogelijk een tweede te zoeken. Het gebruik van de strategieën moet goed worden gecoördineerd. Hoe dit echter dient te gebeuren en wat deze coördinatie voor het management precies betekent, wordt door Ghemawat slechts marginaal besproken. 'Redefining Global Strategy' is een interessant boek voor academici en managers. Het bevat nieuwe en doordachte strategieën en instrumenten voor internationaal opererende organisaties. De strategieën die Ghemawat introduceert, worden door hem met veel en uitgebreide voorbeelden aangekleed. Echter, door het grote aantal voorbeelden, zijn de hoofdlijnen af en toe diffuus. Zij moeten de strategieën concretiseren, terwijl ze de lezer op momenten overrompelen. Het toepassen van de instrumenten en strategieën in de praktijk van een organisatie, wordt slechts kort aangestipt. Daarnaast is het boek hier en daar ingewikkeld geschreven. De praktische bruikbaarheid en toepasbaarheid ervan is daarom waarschijnlijk beperkt. De waarde van dit boek is in academische zin echter groot, vanwege de gedegen wetenschappelijke uiteenzettingen met consciëntieuze onderbouwing.
Recensie
Redefining Global Strategy
In dit uitgebreide en goed gedocumenteerde boek introduceert Ghemawat verschillende strategieën voor organisaties om op internationaal niveau waarde te vermeerderen. Hij gaat hierbij in op de vraag welke globale strategie waar en wanneer toepasbaar is.
Paul Breman en Fenneke de Nooij
|
21 augustus 2008