'Gen BuY' staat voor generatie Y, wat weer slaat op de nieuwe generatie kooplustigen die momenteel de markt bestormt. In 2015 maken zij 34 procent van de (Amerikaanse) bevolking uit. Daarnaast spenderen ze vijfmaal zoveel geld vergeleken met hun ouders op die leeftijd.
Een groep die je dus niet kunt verwaarlozen. Meer dan de helft van hun Twitterberichten gaat over producten. Per week hebben ze gemiddeld 145 gesprekken over merken, dit is het dubbele van hun ouders. Veranderingen waar marketeers iets mee moeten doen, lijkt me.
Natuurlijk is dit de VS en geen Europa, maar hoe lang nog? De situatie in de VS verschilt mijns inziens niet zoveel van wat we hier in Europa zien gebeuren. Ik heb twee kinderen die midden in deze leeftijdscategorie zitten, 19 en 16 jaar. Ik begrijp hun gedrag nu beter, het was soms zelfs grappig te lezen waar bepaald het vandaan komt. Niet dat ik er nu helemaal mee eens ben, maar ik begrijp het wel beter.
Mensen met kinderen uit deze leeftijdscategorie, raad ik het boek zeker aan, los van het marketing- of managementaspect. Een van de herkenbare kenmerken van de Y-generatie is het feit dat als ze iets willen, ze het nu en onmiddellijk willen. Tot op heden was mijn reactie: 'hallo, even geduld, in mijn tijd dachten we over dergelijke uitgaven nog een paar weken na.' Ik begrijp nu hun blik van ongeloof en hun uitingen van stupiditeit naar mij.
Er zitten nuttige tips in voor mij als ouder. Ik begrijp mijn kroost iets beter wanneer ze soms bijna blind achter een merk aanlopen en dat de keuze van een bepaalde winkel voor hen meer betekent dan voor mij. Want naast koopkracht heeft het zogenaamde shoppen nog andere functies voor deze generatie.
Zo helpt het hen zich te identificeren met bepaalde groeperingen. Dit uit zich met name in een kooppiek net voordat de scholen beginnen na de grote vakantie. De eerste indruk is essentieel voor deze generatie. Daarnaast is er tweede kooppiek en dat is de laatste schooldag voor de vakantie, het is immers heel belangrijk welke laatste herinnering je achterlaat bij je medestudenten. Kopen helpt de generatie Y bij het erbij horen en het leren begrijpen van zichzelf, ze denken daarmee meer controle te hebben over de toekomst. Producten zijn heel belangrijk voor hun sociale en emotionele behoeften. Het shoppen heeft een zeer sterke sociale dimensie voor de Y-generatie.
De winkels, producten en merken zijn een onderdeel van hun identiteit. Dit gaat zo ver dat ze sommige winkels mijden, ze willen daar zelfs niet in de buurt gezien worden. De mogelijkheid om in deze groep tot werkelijke merkambassadeurs te komen, is mijns inziens groot. De moeilijkheid zit hem echter in de vraag hoe aan te sluiten bij deze doelgroep. 'Gen buY' biedt handvatten om aan te sluiten bij generatie Y, maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Generatie Y is namelijk superkritisch. Je wordt als merk continue gewogen en beoordeeld. Het boek geeft aanwijzingen wat je als retailer moet doen, maar ook wat je absoluut niet moet doen. Waar het op neerkomt is dat je als producent of retailer zult moeten investeren in de lifestyle van deze generatie. Je zult onderdeel moeten worden van hun generatie.
Zij bepalen uiteindelijk wie er toegelaten wordt en of jouw merk een onderdeel wordt van hun lifestyle. Dat gebruik van de moderne communicatietechnieken een absolute voorwaarde is, is in ieder geval voor mij een open deur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.