De kloof tussen burger en politiek, de leegloop van organisaties als de vakbonden en politieke partijen, de grillige consument: het heeft volgens Henk Buis allemaal te maken met een verkeerde manier van communiceren door de betrokken organisaties. De burger en consument van vandaag wil namelijk als de volwassene behandeld worden die hij is en niet als de onmondige en infantiele idioot uit de reclamespotjes en Postbus-51 campagnes. Hij maakt zelf wel uit wat goed voor hem is. Hij kiest zijn vrienden zelf uit en laat die niet voorschrijven door een of andere 'oude' organisatie als vakbond, geloofsgenootschap of politieke partij.
Want dat is het kenmerk van de netwerksamenleving waarin we meer en meer leven: mensen vormen steeds vaker steeds verschillende netwerken, afhankelijk van hun behoefte op dat moment. Ze worden niet lid voor het leven van een omroep of vakbond, maar sluiten zich aan bij initiatieven en bewegingen waarmee ze zich op dat moment verbonden voelen. Ze hebben met andere woorden wisselende contacten, afhankelijk van hun behoefte op een bepaald tijdstip en op basis van gelijkwaardigheid.
Met die drie dingen, behoefte, gelijkwaardigheid en timing, heb je ook meteen de ingrediënten te pakken die een netwerk tot een succes maken. Wil je als organisatie succesvol zijn, dan zul je de consument of burger op basis van gelijkwaardigheid moeten benaderen, zal er voor ieder wat in moeten zitten en zul je het moment moeten kiezen dat die consument of burger het beste uitkomt. Dat klinkt natuurlijker eenvoudiger dan het is en veel organisaties hebben nog een lange weg te gaan voordat ze zover zijn. Maar dat het de enige manier is om ook in de toekomst succesvol te zijn, is duidelijk.
Communication by NETwork is met andere woorden een interessant boek met een aantal prikkelende ideeën om het debat over de kloof tussen burger en overheid en tussen consument en bedrijfsleven vlot te trekken. Jammer alleen dat de uitgever niet wat meer energie heeft gestoken in de presentatie en de eindredactie. Door deze omissie dreigt de interessante boodschap van Buis toch nog verloren te gaan en dat zou jammer zijn voor zowel die organisaties als de burger/consument.
Over Ben Kuiken
Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.