Bijna een kwart van de leerkrachten in het basisonderwijs valt dus uit rond hun 40-ste: in het basisonderwijs voornamelijk jonge vrouwen. Dat is niet nodig vond ik.
In mijn boek Het ligt aan jou, want jij doet ertoe! geef ik een oplossing aan. Ik beschrijf hoe je werkdruk kunt voorkomen en een burn-out kunt opheffen. Ingegeven vanuit mijn eigen ervaringen opgedaan in ruim 50 jaar werken aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, als juf en directeur van een basisschool en als inspecteur.
Na acht jaar inspecteren besloot ik toch liever aan de kant van de scholen te zitten om de kwaliteitsverbetering te ondersteunen dan telkens ‘de meter’ op te komen nemen. Als zzp-er volg ik nu nog steeds mijn passie: het beste onderwijs realiseren voor onze jeugd!
Ik zet bijvoorbeeld zwakke scholen weer in hun kracht en breng het team weer terug naar de oorsprong: vanuit je hart de ontwikkeling van kinderen stimuleren. HBO-opgeleiden zitten vooral in hun hoofd, het gevoel is veelal uitgeschakeld. De mens zit niet (meer) in de authentieke kracht, waardoor omvallen op de loer ligt.
Mijn stelling is dat als je bewustzijn krijgt op wie je bent, wat je hebt meegemaakt in je leven, welke overtuigingen je meedraagt en ook weet wat je oorspronkelijke talenten en energieën zijn, je mee kan bewegen met de veranderingen in het onderwijs en niet om hoeft te vallen. Het onderwijs is een emotioneel veld, de school een systeem waarin allerlei emoties zichtbaar en voelbaar zijn. Emoties van leerlingen, van hun ouders en natuurlijk ook van je collega’s en de leiding. Hoe herkenbaar is ‘de Luizenmoeder’ niet en hoe goed weten wij allemaal nog welke leraren leuk waren en welke niet en wat dat met je deed. Al die emoties ontmoeten elkaar in de school. Het is schrijnend dat we nog steeds in de opleiding én de nascholing geen handvatten aanreiken voor persoonlijke vorming, om het bewustzijn te vergroten op wat er met je gebeurt als je mee resoneert in dat emotionele veld.
Vanuit mijn passie beschrijf ik – met als illustratie mijn eigen levenservaringen en zoektocht – een aanpak om werkdruk en burn-out te voorkomen of te verminderen. Een aanpak waarbij jij de regie hebt over je eigen leven, vandaar ook de titel. Je ervaart hoe het verleden een rol speelt in je huidige plek in de school. Je leert ook je oorspronkelijke talenten en energieën (weer) kennen en je leert Geweldloos te communiceren. Zo kan je hart weer meedoen en dat hebben de leerlingen die aan je zijn toevertrouwd vooral nodig!
Mijn TRENT-aanpak is gebaseerd op drie pijlers:
- het gedachtegoed van Bert Hellinger over Systemisch denken: de familie- en organisatieopstelling,
- mijn kennis over de Gelaatkunde: ontdekken aan het uiterlijk wat de oorspronkelijke talenten en energieën van mensen zijn en
- Geweldloze Communicatie, gebaseerd op het gedachtegoed van Marshal Rosenberg om over jezelf en vooral je gevoel, je wensen en behoeften te kunnen praten.
Die onderdelen zijn niet nieuw en er is veel literatuur over beschikbaar, ook cursussen worden aangeboden. De combinatie is echter uniek, omdat de pijlers in coaching verbonden worden.
Ik heb mijn aanpak al vele malen beproefd, op locatie met directeuren en leraren. En het werkt! Mensen, die veelal erg in hun hoofd zitten, kunnen hun hart weer openen en gaan begrijpen waar ze hun passie zijn kwijt geraakt. En zij begrijpen vooral ook dat zij zelf de regie hebben: HET LIGT AAN JOU!
If you can dream it, you can do it! En ‘Feal the fear and do it anyway!’
Thea Rentenaar is inmiddels 50 jaar actief in het onderwijs, als juf, directeur en inspecteur en de laatste 15 jaar ‘aan de andere kant’ om scholen te helpen hun kwaliteit te verbeteren. Ze is de auteur van Het ligt aan jou.