Preview

Mijn e-commerce achtbaan - De rit waar niemand je voor waarschuwt

Ondernemen in e-commerce is zelden een rechte weg omhoog. In deze preview neemt Jurriën Kerstholt de lezer mee in zijn persoonlijke ondernemersreis: een eerlijke, soms confronterende achtbaan vol lef, twijfel, successen en pijnlijke lessen. Geen opsmuk, maar een realistisch inkijkje in twintig jaar e-commerce ondernemerschap.

Jurriën Kerstholt | 22 december 2025 | 3-4 minuten leestijd

Als ik terugkijk op de afgelopen twintig jaar, voelt het alsof ik in een achtbaan heb gezeten waarvan niemand me vooraf vertelde hoe hard hij zou gaan. Mijn e-commerce achtbaan is mijn verhaal - geen gepolijst succesverhaal, maar een eerlijke rit  langs hoogtepunten, misstappen, twijfel, lef en de soms pijnlijke lessen die ondernemerschap met zich meebrengt.

De aanleiding

In 2005 had ik mijn leven goed voor elkaar: een mooie baan, een fijn gezin, stabiliteit. En toch knaagde er iets. Tijdens een leiderschapstraining begon het te borrelen: ben ik wel de manager die ik denk te zijn, of zit er een ondernemer in mij die eindelijk los wil? Dat vonkje groeide uit tot een plan, dat plan tot een beslissing, en die beslissing tot een flinke sprong in het diepe. 

Samen met mijn compagnon begon ik aan iets wat toen nog niet meer was dan een Excel-sheet op één A4’tje en een idee dat te groot was om te negeren.

Vanaf het moment dat we ons nieuwe bedrijf inschreven - met lef, gespaard geld en gezonde spanning - begon mijn achtbaan. De eerste medewerkers aannemen, een kantoor inrichten met IKEA-meubels, nachtenlang puzzelen aan het eerste grote project, de magie van de allereerste facturen… Het voelde alsof de wereld openging.

Maar tegelijk merkte ik hoe hard de realiteit kon binnenkomen: liquiditeitstekorten, onvoorziene kosten, het besef dat salarissen heilig zijn, en de eerste keer dat ik met knikkende knieën iemand moest bellen om te vragen of een factuur alsjeblieft eerder betaald kon worden.

Vallen en opstaan

Toch waren dat precies de momenten die me scherper maakten. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om mensen te vertrouwen, om fouten te durven maken, om soms even niet te weten waar het allemaal heen gaat. Onze eerste grote successen, zoals de livegang van webwinkels voor klanten, gaven vleugels. Maar ook die vleugels bleken niet onbreekbaar. Toen de eerste webshop twee jaar later alsnog stopte door gebrek aan groei, voelde dat als een klap. Tegelijk leerde het me meer dan elk succes ooit had gedaan: dat retail echt anders is dan groothandel, dat een goede businesscase nog geen goed bedrijf maakt, en dat ondernemerschap vooral gaat over steeds weer opstaan.

Wat mij altijd is bijgebleven, is het gevoel van bouwen. Aan projecten, aan klanten, maar vooral aan een team. De vrijdagmiddagborrels, de traditie om nieuwe collega’s de trappen van de Peperbus op te sturen, de trots wanneer we een grote naam binnenhaalden - dat waren de momenten waarop ik voelde: dit is mijn plek.

Ondertussen bewoog de markt sneller dan ooit. Nieuwe technologieën, de opkomst van online marketing, internationale samenwerkingen, de eerste buitenlandse beurzen… Elke stap dwong mij opnieuw te leren, te kiezen en te groeien.

Geen rechte lijn

En als ik één ding heb geleerd, is het dit: ondernemen is geen rechte lijn. Soms schiet je omhoog, soms duik je omlaag, soms hang je ondersteboven en vraag je je af wie in hemelsnaam op de startknop heeft gedrukt. Maar als je dan weer uitstapt – met blauwe plekken, met verhalen, met trots – weet je waarom je bent ingestapt. Mijn boek is mijn verhaal. Over visie, vallen en opstaan, doorzetten wanneer je liever stopt, over mensen die het verschil maken, en over de rit waar niemand je voor waarschuwt… en die je tóch maakt.

In Mijn e-commerce achtbaan deelt Jurriën Kerstholt openhartig zijn lessen uit twintig jaar e-commerce ondernemerschap. Voor iedereen die onderneemt, wil ondernemen of benieuwd is naar de rauwe realiteit achter groei en succes. Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek via Managementboek en stap zelf in.

Over Jurriën Kerstholt

Jurriën Kerstholt MSc studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente en werkte op het snijvlak van business, marketing en IT. Na marketing-, IT- en consultancyrollen richtte hij in 2005 e-commercebureau De Nieuwe Zaak op, dat uitgroeide tot 100 medewerkers en in 2023 werd verkocht.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

    Personen

      Trefwoorden