Leiders zijn niet perfect. Dat blijkt uit hun copingstrategieën: de manieren waarop zij omgaan met lastige situaties. In De leider is ook maar een mens laat ik, aan de hand van solide data, zien welk ‘groepsdier met een ego’ er achter de Nederlandse executive schuilgaat.
handelingsrepertoires
Aan de bevindingen in dit boek liggen bijna 400 geïnventariseerde handelingsrepertoires ten grondslag, systematisch verzameld in de afgelopen tien jaar. Uit deze data komt naar voren dat het leiderschap van executives vooral wordt bepaald door hun karakter, zelfbeeld en copingstrategieën. Deze menselijke factoren blijken in hoge mate de effectiviteit van beslissingen en gedrag te bepalen - vaak meer dan visie en daarop gebaseerde rationele besluitvorming. Met name de impact op organisatiecultuur en teamklimaat is groot.
sociale antenne
Van leidinggevenden wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij een sociale antenne hebben en hun gevoel laten meespreken. Ons praktijkonderzoek laat echter zien dat zij deze kwaliteiten niet altijd ten volle inzetten. We verwachten ook moreel leiderschap, terwijl de praktijk laat zien hoe machtsgericht executives eveneens zijn. Macht speelt een grote rol in de overtuigingen die zij koesteren. De wilskracht om het goede te doen verliest het dan regelmatig van de wilskracht om te laten zien dat men het beter weet en het goed dóét. Onder druk steken taakgerichtheid en transactioneel handelen vaak de kop op.
basishouding
Het boek kijkt naar de mens achter de executive-rolspeler en geeft inzicht in diens onderliggende motivatie, basishouding en mentale kaart. Die blijken veel te verklappen over gedrag en effectiviteit. We vonden bovendien dat executives zich niet altijd manifesteren vanuit wat hen intrinsiek drijft. Externe verwachtingen krijgen soms de overhand, waardoor natuurlijke kwaliteiten naar de achtergrond verdwijnen. Authenticiteit, veerkracht en morele verantwoordelijkheid helpen veel executives door lastige periodes heen, maar dezelfde factoren kunnen ook leiden tot doorschieten en vervorming wanneer leiders vanuit prestatiekracht en een opgepoetst zelfbeeld hun authenticiteit willen bewijzen.
copingstrategieën
In De leider is ook maar een mens onthul ik hoe copingstrategieën samenhangen met temperament en drijfveren, basishouding, wilskracht en emoties, zelfbeeld, gekoesterde comfortzones en het innerlijk kompas. Het boek leidt de lezer hier overzichtelijk doorheen, vergelijkbaar met hoe onze coaches assessments bespreken met hun coachees.
De data laten zien hoe vindingrijk executives omgaan met macht, fouten, intuïtie en ratio. We zien hoe zij tekortkomingen in hun repertoire compenseren, welke emoties en dilemma’s dat oproept en welke talenten nog onvoldoende worden benut. We leren verrassende zaken over competitiviteit, strategisch vermogen en bezieling. Ook in internationaal perspectief. Daarnaast maken we onderscheid tussen mannen en vrouwen, profit en non-profit, leeftijd en functieniveau.
Doelgroep
De leider is ook maar een mens is geschreven voor executives en de professionals die hen coachen, voor executive searchers die de juiste kandidaat moeten selecteren, en voor bestuurders en toezichthouders die de dynamiek in de boardroom beter willen doorgronden.
De copingstrategieën die het beste werken, zijn gebaseerd op rol-scripts die uitgaan van natuurlijke talenten en intrinsieke motivatie. En dat verschilt per executive. Niet iedere executive is immers even sociaal of analytisch gedreven, terwijl deze kwaliteiten wel vaak worden verwacht. Zolang executives zich bewust zijn van hun ware kracht en beperkingen, kan hun authenticiteit tot zijn recht komen. Die bewustwording vraagt om reflectie. De data en analyses in De leider is ook maar een mens vormen daarvoor een onmisbaar startpunt.
Wie leiderschap wil begrijpen voorbij modellen en slogans, vindt in De leider is ook maar een mens van Paul Ansems een rijk en onderbouwd perspectief. Het boek biedt executives, coaches en toezichthouders concrete inzichten om gedrag beter te duiden en effectiever te handelen. Bestel via Managementboek en verdiep je in de mens achter het leiderschap.
Over Paul Ansems
Paul Ansems is socioloog en bedrijfskundige. Hij was consultancy partner bij een big four firma, interimmanager en bestuursvoorzitter in ziekenhuizen. Parallel hieraan toezichthouder en commissaris in culturele, commerciële en zorgorganisaties, leiderschapscoach en loopbaan counselor. Hij gaf les aan universiteiten, hogescholen en invitational programma’s voor bestuurders over leiderschap.