Voor zulke complimenten zijn ze gevoelig Down Under. Wat heet, tijdens Bransons laatste bezoek sierde hij weer de voorpagina’s van de grote kranten. The Age schrijft in een coverartikel van het weekendmagazine: ‘In hotellobby’s, bars, op straat, hij is altijd het middelpunt van een scrum van opgewonden fans die met camera’s zwaaien en zijn aandacht proberen te trekken.’ Verderop in het artikel zegt Geoffrey Thomas van Australian Aviation magazine: ‘Het is een beetje zoals onze verering van ABBA in de jaren zeventig. We zijn heel erg gesteld geraakt op Richard Branson.’
Verschillende mediastunts (hij gaat graag verkleed als Elvis, een stewardess of een Zulu-strijder), recordpogingen en boeken waarmee Branson de aandacht probeert uit te buiten, hebben de honger naar Bransons lessen nauwelijks gestild. En Sir Richard maakt graag gebruik van de aandacht, bijvoorbeeld om Virgin Galactic te promoten, waarmee hij binnenkort ruimtereizen wil aanbieden.
Management Today, het toonaangevende tijdschrift voor managers in Australië, wijdde haar coververhaal aan wat Branson succesvol maakt. Het magazine verklaart Bransons succes in tien regels:
1. Investeer in wat je begrijpt – Als iemand die weinig van technologie weet, heeft Branson nooit geinvesteerd in een bedrijf dat voornamelijk wordt gedreven door technologie in plaats van klantenservice.
2. Bestudeer mensen – Bransons dyslectische achtergrond maakte het essentieel dat hij leerde mensen te lezen.
3. Talent genereert resultaten – Neem mensen aan die talenten hebben die je mist.
4. Personal image – Zelfpromotie was eerst een bijproduct van jeugdig enthousiasme en de muziekindustrie, maar toen hij Virgin Atlantic vormde realiseerde Branson dat het ook kon helpen in zijn concurrentie met British Airways.
5. Zet werknemers op de eerste plaats – Het is onmogelijk om aan een service gerichte cultuur te bouwen als je werknemers ontevreden zijn.
6. Service is cruciaal – Service genereert tevredenheid bij klanten en zorgt ervoor dat ze terugkomen.
7. Vermijd bureaucratie – Als operaties te groot worden zoekt hij naar mogelijkheden om ze op te breken en moedigt hij nieuwe manieren van denken aan.
8. Merk eerst – Een reputatie voor innovatie en service is een enorme marketingtroef.
9. Zorg dat je goed luistert – Authentiek leiderschap is het beste halen uit de mensen die voor je werken en om dat te doen moet je naar ze luisteren en, waar mogelijk, ze een mogelijkheid te geven hun ideeën werkelijkheid te laten worden.
10. Meer dan geld – Haal voldoening uit het uitdagen van de ideeën van anderen en die van jezelf. Wees niet voldaan met alleen geld verdienen, doe iets waarvoor je passie hebt of vindt passie in wat je doet.