Partijen die hier slim op inhaken, kunnen met een relatief laag budget een maximale attentiewaarde behalen. Herinnert u zich atlete Ellen van Langen nog tijdens de Olympische Spelen in Barcelona van 1992? Direct na het winnen van haar gouden race belde zij met een van de eerste mobiele telefoons van KPN naar huis om even te babbelen met haar ‘lieffie’.
Ik ben benieuwd wat ons op dit vlak nu te wachten staat bij de aankomende Olympische Spelen in Beijing. China wil tot het uiterste gaan om de wereld te tonen waar het land allemaal toe in staat is. De Chinezen zullen er in ieder geval alles aan doen om de regie strak in handen te houden. Alles lijkt dan ook tot in de puntjes geregeld, en niks wordt aan het toeval overgelaten. Zo is de keuze voor de openingsdag van de Spelen zorgvuldig gekozen: 8 - 8 - 2008. Het getal 8 is namelijk een geluksnummer in China omdat het klinkt als het woord ‘rijkdom’ in het chinees.
In voorbereiding op de Olympische Spelen afficheren bedrijven zich maar al te graag met de Nederlandse sportploeg. Het chemiebedrijf DSM onderstreept innovatie als strategisch speerpunt door haar programma op het gebied van sport: Innovation is our Sport. Als innovatiepartner van sportkoepel NOC*NSF ontwikkelt DSM al enkele jaren nieuwe producten op het gebied van voeding en materialen, exclusief voor de Nederlandse Olympische ploeg. Zo kwam DSM tijdens Athene 2004 met hittewerende kleding en een revolutionaire roeihelm. Turijn 2006 was getuige van de innovaties in de bobslee. In de aanloop naar Beijing 2008 zit DSM wederom niet stil. Wat dacht u van PeptoPro. Dit poedertje zorgt voor een beter uithoudingsvermogen en een snel herstel na een intensieve training. Lafti probiotica moet de Olympische sporters helpen hun natuurlijke weerstand te versterken en een gebalanceerde darmflora te ondersteunen. En dit alles onder het motto van ‘Failing to prepare is preparing to fail’.
Een andere interessante ‘battle of brands’ vindt momenteel plaats bij het zwemmen. In het afgelopen jaar is het ene na het andere wereldrecord zwemmen gesneuveld. Bijna allemaal door zwemmers gehuld in het nieuwe LZR-pak van Speedo. Zelfs Neerlands trots Pieter van den Hoogenband heeft van zijn vaste sponsor Nike toestemming gekregen in dit wonderpak te zwemmen! Want u begrijpt dat Speedo een aartsrivaal is van Nike. Maar Nike heeft maar al te goed door dat wanneer Van den Hoogenband op de Spelen niet naar verwachting presteert, dat met de beschuldigende vinger al snel naar het Nike-pak wordt gewezen. En dat zou pr-technisch nog veel desastreuzer uitpakken voor Nike, dan Pieter zwemmend in het pak van de concurrent.
Nu denkt u wellicht: leuk al die nieuwe producten op de Olympische Spelen, maar levert dit business wise ook nog wat op? Alhoewel het altijd lastig blijft de effecten hiervan op korte termijn te meten, zien we al de eerste bemoedigende feiten. Zo kwam DSM onlangs naar buiten met beter dan verwachte resultaten - met name gedragen door de bijdrage van de vitaminetak. De relatie tussen innovaties en performance is veel duidelijker voor de Pentland Group, het bedrijf dat het merk Speedo bezit, en de bedrijven die Speedo in licentie maken. De beurskoersen van van Goldwin en Warnaco, dat de Speedo-rechten heeft voor Japan respectievelijk de VS, stegen in de afgelopen periode met vele procenten.
Ik kan u één ding verzekeren; aangezien er drie keer zoveel (!) verslaggevers als sporters in Beijing rondlopen, en alle kranten en zendtijd de komende weken gevuld moeten worden, gaat u de komende weken nog veel horen over PeptoPro, Lafti, LZR-pakken en andere noviteiten. En bij Olympisch succes zijn deze innovaties meteen een schot in de roos. Vrijwel geen betere manier om het corporate merk te laden met waarden als succes en vernieuwing! En is het nu niet aardig dat de grootste onzekere factor in deze zorgvuldig georkestreerde innovatietrajecten uiteindelijk afhankelijk is van iets compleet onbeheersbaars als de vorm van de dag? Allemaal duimen dus voor onze mannen en vrouwen, en laten we hopen dat de genoemde innovaties die milliseconde verschil gaan uitmaken die leiden tot winst in plaats van verlies.
Over Yousri Mandour
Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap.