Uw medewerkers denken uiteraard radicaal anders over uw capaciteiten. Een deel vindt u maar ‘zo zo’ en ongeveer eenderde vindt u volkomen incompetent. Diezelfde types verbeelden zich dat zij uw werk veel beter zouden kunnen doen. Dat is goed nieuws. Hebben ze iets om naar te streven. Ambitie zet aan tot harder werken. Bovendien blijkt dat mensen die zichzelf objectief beoordelen en dus niet naast hun schoenen lopen, vaak depressief zijn. Depressiviteit verpest de werksfeer en leidt tot onderpresteren.
Is de kloof die er gaapt tussen u en uw medewerkers iets waarover u zich zorgen moet maken? Ik denk van niet. In tegenstelling tot wat beweerd wordt door buiten de werkelijkheid staande positivo’s heeft klagen namelijk tal uitermate nuttige functies. Uw klagende medewerkers bevestigen bijvoorbeeld dat u meer macht heeft dan zij. En zo hoort het toch ook? Vergeet alsjeblieft die achterhaalde ideeën uit de jaren zestig. Democratie is een onding, uitgevonden door mensen zonder macht. Als iedereen zich er mee gaat bemoeien komt er niets meer van de grond. Uw leiderschap zou verschrompelen als een druif in de zon. Klagen smeedt bovendien een band tussen de klagers onderling. Ze voelen zich verbonden met elkaar. Het is een beetje ‘wij tegen u’. Een hecht teamverband is toch precies wat u wilt bereiken? Klagen stimuleert vooruitgang. U brainpickt de klagende medewerker. Zonder enige inspanning of creativiteit van uw kant, brengt hij u op goede ideeën. U geeft hem een aai over z’n bol en vertelt naar boven wat voor een moois u nu weer hebt bedacht. Klagen is een menselijke manier van stoom afblazen. Je ongenoegen ventileren is prima. Het lucht op. Stel dat ze het niet meer doen, dan is uw toko binnen de kortste keren een kruitvat vol frustraties.
Dus zorg er vooral voor dat uw medewerkers iets te klagen hebben. Anti-klagen is een uitvinding van geitenwollensokkenpositivo’s. Die hebben al voldoende schade aangericht met hun gezagsondermijnende hersenspinsels . U moet er toch niet aan denken dat uw medewerkers allemaal hartstikke tevreden zijn? Wedden dat er dan helemaal niets meer van de grond komt? Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers écht niet beter gaan presteren wanneer ze het bijzonder naar hun zin hebben. ‘Gemiddeld naar hun zin’ is goed genoeg. Weet u, het zou fnuikend zijn voor uw gezag wanneer medewerkers allemaal spreekwoordelijk met u weglopen. Dan bent u een allemansvriend. Allemansvrienden hebben geen gezag. Mensen kijken zelfs een beetje op ze neer. Mijn advies is helder: voorzie uzelf van een vet salaris, als het even kan een schaamteloos hoge bonus en niet te vergeten een dikke auto van de zaak. Daarover hoort u andere managers toch nooit klagen? Verdeel en heers. Er kan er tenslotte maar een de baas zijn. En dat bent u!
Column
Miskend
Managers zijn minder geliefd dan ze zelf denken. Uit onderzoek blijkt telkens weer dat managers veel optimistischer over hun eigen kwaliteiten zijn dan hun ondergeschikten. Het is overigens normaal. Wij mensen hebben over het algemeen een iets te rooskleurig zelfbeeld.