Ik geloof er niets van. Het adviseurschap is een van de oudste beroepen op deze aardbol, en zal ook deze crisis wel weer weten te overleven. Maar een gezonde shake out in een sector die in tien jaar tijd van 6.000 naar 22.000 zelfstandige adviseurs is geëxplodeerd, lijkt me daarbij een uiterst gezonde ontwikkeling.
Ook de financiële adviseurs krijgen momenteel harde klappen. Zo denken momenteel weinig particulieren met warme gevoelens terug aan de verstrekte adviezen van hun vermogensbeheerders. Deze adviezen hebben in de regel niets anders opgeleverd dan gigantische vermogensverliezen. En wat nog meer woede creëerde: toen de zuurverdiende centjes als sneeuw voor de zon verdampten, lieten de private bankers en masse niets van zich horen.
Nu is het niet fair om alle schuld bij de financiële adviseurs neer te leggen. De doe-het-zelf beleggertjes bij Alex en Binck deden het de afgelopen jaren zeker net zo bedroevend, maar wat is er nu fijner dan een externe zondebok te vinden?
Geen enkele plek in beleggingsland lijkt nu nog veilig te zijn: aandelen, vastgoed, bedrijfsobligaties, scheeps-CV’s… het rijtje van dramatisch in waarde gedaalde bezittingen wordt langer en langer. Als gevolg daarvan vlucht de Nederlandse particulier massaal naar de ‘good old’ spaarrekening om wat nog over is veilig te stellen. Toch voorspel ik u dat een groot aantal van hen vroeg of laat tot het inzicht komt dat sparen bij de bank ook niet de heilige graal voor vermogensopbouw is. Vanwege het bijzonder karige rendement uiteraard. En betekent dat vervolgens dat de financieel adviseur na zijn wonden gelikt te hebben op termijn weer op oude voet kan doorgaan? ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend.’ Absoluut niet! De sceptische klant zal banken dwingen tot innovaties. En laten we eerlijk zijn: het inspelen op de behoeften van vermogensbeheerklanten is toch ook geen ‘rocket science’?
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen: ik ben op zoek naar een vermogensbeheerder die ‘fact-based’ kan onderbouwen dat hij daadwerkelijk aan mijn zijde staat, en niet de voor hem meest lucratieve vermogensproducten aan het pushen is. Ik streef niet naar het hoogste rendement, maar wel naar een stabiel rendement dat hoger ligt dan het rendement van een spaarrekening. Tot slot wil ik niet als een hijgerige ‘daytrader’ elke vijf minuten koersen in de gaten houden, maar wel het gevoel hebben dat mijn vermogen in goede handen is. Door zo’n club laat ik me graag adviseren. Maar neem mij vooral niet te serieus: jezelf als maatstaf nemen voor een gemiddelde klant is misschien wel de grootste beginnersfout die een marketeer kan maken…
Over Yousri Mandour
Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap.