Vernieuwingen die telkens weer voor een andere context zorgen, dat het een noodzaak is om ‘zichzelf permanent opnieuw uit te vinden’. Innovatie is daar de hefboom voor. Als de aandacht daarvoor verslapt, kan dat, zelfs bij bedrijven die eerder uitblinkers waren in innovatie, een grote negatieve impact hebben. Stilaan begint ook het besef te groeien dat innoveren beter lukt als de verantwoordelijkheid voor die innovatie niet op één paar schouders rust, maar gedeeld kan worden. Met andere woorden: steeds meer raken organisaties ervan overtuigd dat dat slimme samenwerkingen rond innovatie dé sleutel zijn voor toekomstig succes.
Dit boek gaat dan ook over succesvol samenwerken rond innovatie om er op die manier voor te zorgen dat de vernieuwing voor alle partijen een win betekent die het vaak gebruikte concept van ‘1+1 = 3’ ook daadwerkelijk waarmaakt. We weten vanuit onze praktijkervaring dat succesvol samenwerken eigenlijk gemakkelijker gezegd is dan gedaan en dat de zogenaamde samenwerkingskillers – de hinderpalen die een succesvolle samenwerking in de weg staan – niet te onderschatten zijn. Bij die hinderpalen staan we in het boek weliswaar ook stil, maar we richten onze aandacht nog meer op de factoren die samenwerking wel mogelijk maken, vergemakkelijken en faciliteren.
Het boek benadrukt dat alles begint met een mindset rond samenwerken en definieert vervolgens zeven samenwerkingsstrategieën die het mogelijk maken om opportuniteiten te vinden om tot slimme samenwerkingen te komen. Dat gaat van het gebruiken van de kracht van het maagdelijke oog en het verder denken dan de eigen discipline, over het zien van de opportuniteiten in de waardeketen tot het kennen en begrijpen van de noden van de eindgebruikers en de eigenlijke co-creatie.
Al die strategieën zijn ‘innovatie-enablers’, factoren die samenwerken rond innovatie vergemakkelijken. Maar als die samenwerking eenmaal opgestart is, komt het er ook op aan de doelstellingen van de partners op elkaar af te stemmen en ook om de mensen die rond de innovatie samenwerken te aligneren. Het boek staat daar uitgebreid bij stil en besteedt ook aandacht aan het kiezen van geschikte samenwerkingspartners, het belang van een echte samenwerkingscultuur en de noodzaak om een welbepaalde ruimte vast te leggen voor elk van de samenwerkingspartners. Ook heeft het boek aandacht voor de tools en de processen die een succesvolle samenwerking bevorderen en voor de vragen die de samenwerkende partijen bijvoorbeeld kunnen hebben rond intellectuele eigendomsrechten.
Op de cover van het boek staat een boom die verwijst naar de ‘Tree of 40 fruits’, een experiment waarbij de Amerikaanse professor Sam Van Aken erin slaagde 40 verschillende fruitsoorten in perfecte symbiose op dezelfde stam te enten. De keuze voor deze cover is heel bewust omdat we ervan overtuigd zijn dat een perfecte symbiose tussen samenwerkende partijen rond innovatie tot spectaculaire resultaten kan leiden die organisaties en bedrijven wapenen voor de toekomst.
Op een ogenblik dat tal van bedrijven er zich van bewust worden dat ze externe samenwerkingen moeten opzetten om de innovaties te kunnen realiseren die broodnodig zijn om te overleven, hebben we een gids geschreven die alle aspecten belicht die bij het opzetten van succesvolle innovatiesamenwerkingen aan bod moeten komen. Terwijl we benadrukken dat elke samenwerking rond innovatie maatwerk blijft, reiken we toch op een praktische manier de ingrediënten aan die daarvoor in elk samenwerkingstraject noodzakelijk zijn.
Kortom dit boek is cruciaal. Niet alleen om te leren innoveren, maar vooral om samen te leren innoveren. Het is een schitterende reisgids in de wereld van ‘networked innovation’ aldus het voorwoord van Peter Hinssen.
Piet Verhoeve behaalde, na zijn ingenieursstudie aan de KU Leuven, een doctoraat aan de UGent, waarbij hij heel wat samenwerkingservaring opdeed in Europese projecten. In 2001 ging hij aan de slag bij Televic. Door samenwerking met onderzoekscentra hielp hij deze KMO transformeren tot een wereldwijd bedrijf in communicatiesystemen. Momenteel leidt hij het Interdisciplinair Coöperatief Onderzoeksprogramma ICON (iMinds, nu imec), waarbij universiteiten en bedrijven de handen in elkaar slaan met het oog op innovatie. Hij is de auteur van Win-winnovatie.