Adam Lashinksy schreef zijn boek 'Inside Apple' zonder dat iemand van het bedrijf zelf toestemming kreeg om met hem over Apple te praten. Dit heeft hij opgelost door werknemers anoniem te laten praten en door te rade te gaan bij ex-medewerkers van Apple. Daarbij valt het Lashinsky op dat alle geïnterviewden affectie tonen voor het bedrijf en willen dat het goed afgeschilderd wordt terwijl ze weten dat Apple er de voorkeur aangeeft om buiten beeld te blijven. Geheimhouding is daarmee een van de eerste strategieën van Apple die Lashinsky beschrijft in zijn boek. Want waarom zijn medewerkers van Apple zo geïnteresseerd in de productlanceringen? Omdat ze dan eindelijk te weten komen aan welk product ze hebben gewerkt. Bij Apple weet namelijk niemand meer dan hij moet weten om zijn werk te kunnen doen. Niemand mag in een werkruimte komen waar hij niets te zoeken heeft. En de gesprekken met buitenstaanders gaan hooguit over de producten van Apple maar nooit over hoe het bedrijf werkt of wat de leidinggevenden doen. Gaandeweg merk je dat Apple bijna letterlijk het tegenovergestelde doet van wat gangbaar is. Dat maakt het bedrijf in elk geval uniek. Veel bedrijven streven namelijk naar openheid en transparantie. Maar geheimhouding bij Apple houdt meer in. Door selectief te verhinderen dat sommige werknemers zich met collega's in het bedrijf bemoeien, creëert Apple de illusie dat de werknemers niet voor een reusachtig bedrijf werken maar voor een beginnend bedrijf. En een beginnend bedrijf blijven is een van de kernwaarden van Steve Jobs en dus van Apple. Dat maakt het ook lastig om Apple te kopiëren. Want een ding of eigenlijk één persoon zal dan ontbreken: Steve Jobs. Een belangrijke vraag is natuurlijk hoe het met Apple zal gaan nu Steve Jobs er niet meer is. Lashinsky heeft daar natuurlijk nog geen antwoord op. Wel constateert hij dat er haast een soort 'godsdienstoorlog' gaande is tussen hen die geloven dat het fout gaat en hen die geloven dat Jobs gemist kan worden. Zelf weet Lashinsky nog niet hoe dit gaat aflopen, maar de concurrentie heeft natuurlijk ook geen Steve Jobs. De tijd zal het leren. Wel geeft hij nieuwe informatie over wat er momenteel gebeurt in deze overgangsfase. En het staat vast dat het bedrijf niet hetzelfde kan blijven. Dit is niet het eerste boek over Apple en ook zeker niet het laatste. Apple is gewoon een fenomeen en er zullen ongetwijfeld boeken over Apple blijven volgen. Boeken die ik altijd met belangstelling tegemoet zal zien. 'Inside Apple' van Adam Lashinksy heb ik met veel belangstelling en plezier gelezen. Natuurlijk is het boek in de eerste plaats een aanrader voor alle Apple-liefhebbers. Daarnaast kun je er veel universele lessen over strategie, marketing en productdesign uit halen. In hoeverre deze lessen ook toepasbaar zijn in andere organisaties blijft voor mij echter de vraag.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.