De kennis over VR ontbreekt vaak. Daarom schreef ik het boek VR door een zakelijke bril. Hieronder geef ik je alvast vier goede redenen om je toch echt te gaan verdiepen in de techniek (en het boek te lezen).
Eerst: wat is virtual reality (VR) precies? Simpel gezegd is het een techniek die je huidige omgeving vervangt door een computer gesimuleerde omgeving. Met het opzetten van een VR-bril wordt je op een virtuele plek in een virtueel lichaam geplaatst. Het is een geweldige visualisatie en communicatietool die zich op allerlei manieren en in veel verschillende branches heeft bewezen.
Trainen
Maar wanneer breekt VR nou eindelijk door? Als je je dat afvraagt, moet je toch eens kijken naar VR-trainingen. Want die zijn booming! Elk bedrijf dat medewerkers bijschoolt, traint of test kan hier gebruik van maken. En veel bedrijven doen dat ook al. Niet zo gek, want met VR kun je medewerkers in allerlei situaties plaatsen. Zowel technische vaardigheden als softskills zijn zo te oefenen. Walmart traint zijn medewerkers in VR bijvoorbeeld voor Black Friday, Shell gebruikt de techniek voor veiligheidstrainingen en ook piloten van KLM Cityhopper worden opgeleid met virtual reality.
De voordelen? De situaties zijn realistisch, veilig en controleerbaar. Je hoeft niet meer met medewerkers af te reizen naar een specifieke locatie voor een lesdag. Iedereen volgt de training gewoon thuis of op kantoor, misschien tussendoor als een afspraak niet doorgaat. En de training is vaker te oefenen.
Psychology
De techniek heeft een aantal bijzondere psychologische effecten. Je hersenen geloven namelijk wat ze zien en een VR-ervaring roept dus echte fysieke en emotionele reacties op. Heb je spreekangst? Dan ben je voor een gesimuleerde groep net zo nerveus. In een virtuele bar ervaart iemand met een alcoholverslaving dezelfde triggers als in een echt café. Psychologen gebruiken het daarom voor therapie, waaronder angst en fobie therapie.
Ook mooi: met VR kan iemand vrij letterlijk in andermans schoenen staan. Dit geeft inzicht en roept empathie op. Organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen, dierenrechten en de natuur, maken hier gebruik van. Hetzelfde effect komt van pas bij trainingen over intimidaties of pesten op de werkvloer.
Samenwerken
Ben je het ‘zoomen' al zat? Je bent niet de enige. Daarom werken bedrijven steeds vaker samen in virtual reality. In een virtuele ruimte kun je brainstormen, vergaderen of samen een prototype bekijken. Het is interactief, reizen hoeft niet en tijdens een lockdown kun je zo toch even ontsnappen aan die keukentafel. Voor deze toepassing zijn al heel wat zakelijke applicaties beschikbaar en Spatial is een mooi voorbeeld. Het aantal gebruikers daarvan is het afgelopen jaar met 1000% gestegen.
Entertainment
Steeds meer mensen hebben thuis een VR-bril voor games, fitness, ontspanning en vermaak. Er komen in Nederland ook steeds meer VR-arcades bij. Dit biedt mooie kansen voor de entertainmentindustrie en game-ontwikkelaars en hier is veel geld mee te verdienen. De Rotterdamse VR-studio Vertigo Games, maker van het populaire spel Arizona Sunshine, cashte vorige jaar 115 miljoen euro voor de verkoop van het bedrijf.
Benieuwd naar de kansen met VR voor jouw bedrijf? Met het boek VR door een zakelijke bril ben je in één middag op de hoogte (als je doorleest). Je leert of en welke kansen VR biedt en hoe je het beste kan beginnen met de ontwikkeling en het gebruik van apps.
Over Freek Teunen
Freek Teunen (1994) ontwikkelde de Virtuele Droomvlucht voor de Efteling. Met VR maakte hij één van de meest populaire attracties ook toegankelijk voor bezoekers met een handicap. Nu werkt hij mee aan PlaygroundVR, een virtuele speeltuin voor kinderen in het ziekenhuis. Het project is meerdere malen genomineerd voor innovatieprijzen en haalde de finale van de Philips Innovation Award 2020.