Vloeiend van groep 2 naar 3
Een praktische leidraad voor effectief onderwijs in de onderbouw
Samenvatting
Kinderen in groep 2 leren vooral informeel (spelend). In groep 3 wordt echter van hen verwacht dat ze starten met het formele leerproces. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat de doorstroom van groep 2 naar 3 zo vloeiend mogelijk verloopt? Hoe sluit je aan bij de soms grote verschillen in de ontwikkeling van jonge kinderen?
Dit boek gaat over de veelbesproken overgang van groep 2 naar 3. Om een ononderbroken ontwikkeling te stimuleren, organiseren steeds meer scholen het onderwijs in samengestelde groepen 2-3 (en soms in groepen 1-3). In dit boek lees je hoe je deze organisatievorm voorbereidt en uitvoert. Daarnaast is er – met onder andere herkenbare praktijkvoorbeelden en concrete tips – volop aandacht voor het beredeneerde aanbod in de onderbouw en wordt er uitgebreid ingegaan op:
• instructie en differentiatie;
• spel;
• rekenen;
• taal/lezen;
• schrijven;
• het gebruik van ontwikkelingsmaterialen;
• organisatie/klassenmanagement;
• monitoring.
Het boek is daardoor niet alleen relevant voor leerkrachten in samengestelde groepen (1-)2-3, maar biedt ook inspiratie aan onderbouwleerkrachten die in aparte groepen werken. Tevens is het interessant voor intern begeleiders, jonge-kindspecialisten, pabo-studenten en andere betrokkenen bij het onderwijs aan het jonge kind.
Specificaties
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
 - computer en informatica
 - economie
 - filosofie
 - flora en fauna
 - geneeskunde
 - geschiedenis
 - gezondheid
 - jeugd
 - juridisch
 - koken en eten
 - kunst en cultuur
 - literatuur en romans
 - mens en maatschappij
 - naslagwerken
 - non-fictie informatief/professioneel
 - paramedisch
 - psychologie
 - reizen
 - religie
 - schoolboeken
 - spiritualiteit
 - sport, hobby, lifestyle
 - thrillers en spanning
 - wetenschap en techniek
 - woordenboeken en taal
 

