Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap
Samenvatting
De moderne westerse informatiemaatschappij kan niet zonder massamedia. De technische, economische en politieke veranderingen van de laatste decennia hebben geleid tot ingrijpende wijzigingen in de communicatie infrastructuur, waarvan de opkomst van het internet de meest opvallende is. Daardoor is de positie van media als bijvoorbeeld dagbladen en tijdschriften sterk veranderd. Ook de rol van televisie is aan veranderingen onderhevig.
In de communicatiewetenschap bestudeert met de plaats, rol en functie van de massamedia in de samenleving. Men kan hierbij denken aan de productie, de verspreiding en de effecten en gevolgen van mediaboodschappen als nieuws, reclame, videoclips en films.
Dit boek 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' presenteert de gangbare onderzoeksmiddelen op dit terrein. Het boek geeft antwoord op belangrijke vragen die de onderzoeker zich steeds moet stellen, als: welke methoden zijn er, voor welk onderzoeksonderwerp zijn zij geëigend en hoe kunnen zij op elkaar worden afgestemd?
In 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' wordt van elke methode een praktijkgeval beschreven en vervolgens voorzien van commentaar.
Specificaties
Inhoudsopgave
2. Survey
3. Inhoudsanalyse
4. Netwerkanalyse
5. Multiniveau-onderzoek
6. Panelonderzoek
7. Tijdreeksanalyse
8. Experiment
9. Participerend onderzoek
10. Interview-onderzoek
11. Focusgroep-onderzoek
12. Documenten-analyse
13. Case-studie
Literatuurlijst
Over de auteurs
Zakenregister
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal