

hoogleraar gedragseconomie aan het MIT
Meer over Dan ArielyHeerlijk oneerlijk
Hoe we allemaal liegen, met name tegen onszelf
Samenvatting
Het wetenschappelijke bewijs liegt er niet om: eerlijke mensen bestaan niet. Hóé eerlijk we zijn blijkt sterk afhankelijk van invloeden van buitenaf. De structuur van een organisatie, de opmaak van een formulier, of we alleen zijn, of we net een moeilijke rekensom hebben opgelost, hoe goed we de nacht ervoor hebben geslapen en zelfs de kleding die we aanhebben: het zijn allemaal factoren die ons eerlijker of juist oneerlijker maken.
In 'Heerlijk Oneerlijk' laat Dan Ariely overtuigend zien dat hogere straffen en strengere controles niet het beoogde effect hebben en introduceert hij betere handvatten voor eerlijk gedrag. Zijn pakkende anekdotes en tegen-intuïtieve inzichten geven een onweerstaanbaar leuk kijkje achter de schermen van de menselijke komedie.
Trefwoorden
ethiek psychologie gedragseconomie oneerlijkheid zelfbedrog fraude sjoemelmarge rationalisatie experimenten belangenconflicten irrationeel gedrag creativiteit sociale beïnvloeding morele herinnering besluitvorming groepsgedrag wilskracht zelfbeeld bedrijfsethiek namaakproducten sociale normen besmettelijk gedrag economische modellen culturele verschillen verleiding cognitieve depletie altruïstisch bedrog kapotte ruiten-theorie financiële crisis corruptie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Aan de slag met het Eenvoudige Model van de Rationele Misdaad (EMRAM)
2A. Het sjeu van sjoemelen
2B. Golf
3. Verblind door onze eigen motieven
4. Waarom we het verknallen als we moe zijn
5. Waarom we meer frauderen met nepmerkkleding aan
6. Onszelf bedriegen
7. Creatief en oneerlijk: We staan allemaal klaar met verhalen
8. Frauderen als infectie: Hoe nemen we de fraudebacil te grazen?
9. Samen frauderen, ja, gezellig: Waarom twee hoofden niet altijd beter zijn dan een
10. Een semi-optimistisch slot: Mensen frauderen niet genoeg!
Noten
Bibliografie
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal